Troostwijk Veilingen zegt beduidend meer winkeluitverkopen te behandelen dan vroeger. Het veilinghuis, dat zowel faillissementen als vrijwillige verkopen verzorgt, merkt dat de retailsector het steeds moeilijker krijgt. “Zeker winkels op minder goed gelegen locaties krijgen het lastig om te overleven”, stelt het.

Volgens Statbel gingen in België tijdens het eerste semester in totaal 5.602 bedrijven over de kop, een stijging van 13,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar “Bij Troostwijk Veilingen merken we duidelijk dat de retail het erg moeilijk heeft”, zegt Koen Grysolle, manager Experten & Sitemanagers bij het veilinghuis.

Volgens hem ligt het veranderende koopgedrag van de consument aan de basis van deze faillissementen. Een van de redenen is dat de toename van het aantal consumenten die online bestellen vooral in het nadeel speelt van de winkels op minder goed gelegen locaties. Zij krijgen het steeds moeilijker om te overleven. Ook het feit dat mensen in middelgrote steden steeds vaker op andere plaatsen gaan winkelen, speelt mee. “Zo kopen ze hun kledij eerder tijdens een namiddagje shoppen in de grote stad, in shoppingcentra waar ze verschillende merken onder één dak terugvinden of in winkels die aan goed gelegen banen liggen”, stelt Grysolle vast.

Pabo

Troostwijk verzorgde recent de uitverkoop van meerdere merken die uit het straatbeeld verdwenen, zoals CoolCat, Boobs-‘n-burps, GANT en G Star. Eind augustus is het de beurt aan Pabo. De erotiekketen , die in ons land tien winkels had, is vorige maand failliet verklaard. De webwinkels zijn inmiddels overgenomen door het Nederlandse EDC, maar de fysieke winkels niet.

Troostwijk is door de curator in België aangeduid om het faillissement van Pabo te behandelen. De winkelinrichting van de winkels is reeds op zijn site geveild en vanaf eind augustus worden de speeltjes en andere erotische objecten aan stevige kortingen in drie verschillende winkels ‘live’ verkocht: in Aartselaar, Roeselare en Wetteren. De artikelen uit de overige zeven winkels worden naar deze verkooppunten overgebracht. “Met een live uitverkoop in de fysieke winkels verwachten we een hogere opbrengst. We kiezen ervoor om alles onder te brengen in de drie Pab- winkels die het beste draaiden”, aldus Grysolle.

Wat is de toekomst van de fysieke winkel?

Wilt u meer weten over de vastgoeduitdagingen waarmee retailers te kampen hebben? Kom dan op 3 september naar de 'The Future of The Physical Store'-sessie van Gondola Society.

Schrijf u hier snel in!