De Duitse retailgrootheid Metro, bekend van Makro, MediaMarkt en Saturn, boekte het afgelopen jaar haar kleinste winst sinds 2000. De inkomsten daalden in 2012 met 88%.
Dat hoge cijfer is deels te verklaren door eenmalige reorganisatiekosten. Zo trok MediaMarkt zich terug uit China en werd de Britse Cash & Carry-activiteiten verkocht. De kosten van die herstructureringen liepen op tot 616 miljoen euro.
Metro noemt de veranderingen “een pijnlijk process”, maar een voorwaarde voor groei op lange termijn. Maar afgezien van de hervormingskosten waren de winstcijfers nog altijd 27% lager dan in 2011.
Ook 2013 zal geen gemakkelijk jaar worden, verwacht Metro, door de “uitdagende” economische situatie.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?