Het Duitse Metro Group heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een licht omzetverlies geleden. Op vergelijkbare basis is de omzet stabiel, maar in België heeft Metro/Makro het nog altijd moeilijk.

Metro Group, het moederbedrijf van Metro, Makro en Media Markt, heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2016/2017 een omzet van 17 miljard euro geboekt. Dat is 0,6% of 100 miljoen euro minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het verlies is echter vooral toe te schrijven aan het wegvallen van de inkomsten van Metro Cash & Carry Vietnam, dat sindsdien verkocht werd. Op like-for-like basis, gaat de omzet er met 0,1% op vooruit. Echte groei is er dus niet op het niveau van de groep, die stabiel blijft.

Bij bedrijfstak Metro ging de omzet er, door dezelfde verkoop van de Vietnamese activiteiten, met 0,3% op achteruit. Op vergelijkbare basis was er een lichte groei van 0,7%. In landen als Turkije, Spanje en China deed de retailer het goed, maar in Duitsland, Nederland en België blijft Metro (waar ook Makro onder valt) het moeilijk hebben door de marktomstandigheden en de transformatieplannen. 

Bij Media-Saturn, de bedrijfstak waar elektronicaketens Media Markt en Saturn onder vallen, was de omzetgroei (ook op vergelijkbare basis) flat. Opvallend is dat de omzet uit online verkoop met 25% steeg, ondanks het sluiten van de vijf Redcoon-webshops.

Warenhuisketen Real zag de omzet met 4% dalen door enkele winkelsluitingen en een moeilijke verkoop van voeding door de hoge concurrentie op de markt.