Meer dan de helft van de consumenten in de Europese Unie houdt rekening met de milieu-impact van zijn boodschappen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Europese commissie.

Milieu en klimaat staan wereldwijd hoog op de agenda. Ook voor consumenten, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Europese Commissie. Opvallend is dat de meest milieubewuste consumenten in Zuid-Europa (59%) en Oost-Europa (57%) te vinden zijn. Ze houden rekening met duurzame claims bij producten. Tegelijk denkt de meerderheid van de retailers (71%) dat milieuclaims bij producten of diensten in hun sector betrouwbaar zijn. Op vlak van respect voor consumenten is er in West-Europa een daling te noteren, die te wijten is aan een daling in het consumentenvertrouwen tout court. De kloof met Oost-Europese landen verkleint daardoor, ook omdat de cijfers daar stijgen. Toch blijft het verschil tussen de hoogste score (71%, Zweden) en de laagste (55%, Kroatië) significant.

“De cijfers tonen dat meer dan 70% van de consumenten erop vertrouwen dat retailers hun rechten respecteren, maar dat er ook nog werk aan de winkel is om dat vertrouwen te verbeteren”, aldus Vera Jourová, Eurocommissairs voor Justitie, Consumenten en Gendergelijkheid. “Ik ben blij om te zien dat consumenten zich meer bewust zijn van het milieu-impact wanneer ze boodschappen  doen. Nu Kerstmis eraan komt, moedig ik alle consumenten aan om bij betrouwbare handelaars te kopen, hun rechten te kennen en op een verantwoorde manier aankopen te doen.”

Nog uit het onderzoek blijkt dat vorig jaar bijna 60% van de Europese consumenten online kocht. Ook daar zijn er grote verschillen tussen landen en regio’s: in Denemarken ligt het percentage op 84%, in Bulgarije is het amper 20%. Het vertrouwen van consumenten in het doen van online boodschappen in andere Europese landen is duidelijk lager (48%) dan in online aankopen in eigen land (72%).