In Antwerpen opent zaterdag de eerste Europese Urban Mobility-winkel van MediaMarkt. Klanten vinden er lichte elektronische vervoersmiddelen zoals e-steps, fatbikes, e-scooters, elektrische fietsen, monowheels, elektrische skateboards en nog meer. Gondola nam in avant-première een kijkje.

Een Europese primeur voor MediaMarkt: de groep opent op zaterdag 11 mei op de benedenverdieping van de Antwerp Tower, bij het begin van de Meir, een winkel van 200 m2 waar alles draait om urban mobility. Carsten Geilert, COO van MediaMarkt Benelux: “Urban mobility is een trend waar we als elektronicatretailer niet naast kunnen kijken. We hadden al winkels waar we e-steps en dergelijke verkochten, maar deze winkel gaat natuurlijk nog een stap verder. Deze winkel is voor ons een hele goede opportuniteit in om ons assortiment uit te breiden. Deze Urban Mobility Store is voor ons ook een testproject. We bekijken hoe het hier loopt vooraleer we het eventueel ook in het buitenland invoeren, al moeten we ook kijken welke wettelijke beperkingen er zijn. In Nederland zijn de meeste modellen van e-steps verboden, wat de mogelijkheden voor ons beperkt. We willen in de komende tijd nieuwe producten aan het assortiment toevoegen, zodat we nog beter op de wensen van onze klanten kunnen inspelen. Ook daar moeten we evalueren hoe de respons is.”

©

NisranAzouaghe

Groeiende markt

Dat de markt van elektronische vervoersmiddelen groeit, blijkt onder meer uit cijfers van mobiliteitsvereniging Traxio. Volgens een eerste schatting van Traxio haalden e-bikes vorig jaar een marktaandeel van 51,2%. Voor het eerst zouden er op die manier meer elektrische dan mechanische fietsen verkocht zijn in ons land, hoewel elektrische fietsen meestal duurder zijn. In 2022 steeg de verkoop van e-bikes ook al met 45%, terwijl die van klassieke fietsen toen maar met 2% omhoog ging, volgens cijfers van Traxio. Tussen 2021 en 2023 werden er naar schatting 150.000 e-scooters verkocht via Belgische verkoopkanalen, waarvan MediaMarkt er naar eigen zeggen iets minder dan de helft voor zijn rekening nam. Aparte cijfers voor e-steps zijn er niet, maar zeker in grootsteden is de populariteit ervan de jongste jaren enorm toegenomen.

E-steps verkopen goed

Het is geen toeval dat MediaMarkt zijn eerste Urban Mobility winkel in Antwerpen opende, zegt regional director Frederik De Vetter. “We hebben al een winkel in de Antwerp Tower, waar de toenmalige verantwoordelijke al begon met de verkoop van e-steps. Het succes was zo groot dat zijn opvolger, Koen Vorstermans, met het idee kwam om een volwaardig nieuw winkelconcept te lanceren. We kregen ook steeds meer vraag naar dit soort producten.” MediaMarkt kan deels een nieuwe klantengroep aanboren met deze winkel, denkt Carsten Geilert. “We verkopen in onze winkels vandaag al langer e-steps, maar door een groter assortiment, afgestemd op iedereen die zich in een stedelijke context wil verplaatsen op een duurzame manier, kunnen we nog meer mensen aanspreken.” In de winkel vinden klanten behalve nieuwe toestellen en accessoires ook een herstel- en onderhoudsdienst en reservestukken. 

Bekijk hieronder de beelden