Live Shopping is in zekere zin de terugkeer van telewinkelen maar dan op het web. Dit nieuwe verkoopproces, dat nog onbekend is in België, vindt steeds meer aanhangers in Azië en Amerika. 

MediaMarkt heeft besloten om Live Shopping in België te lanceren. Concreet gaat het om een videosessie die live wordt uitgezonden. Vergelijkbaar met een Facebook Live, waar mensen producten presenteren of testen, die consumenten live kunnen kopen. Hoewel het fenomeen relatief nieuw is, neemt de groei exponentieel toe. Op de Chinese markt is deze innovatie al zo’n 5 miljard dollar waard. De website van AliBaba lanceerde Live Shopping voor het eerst in 2017 op Singles Day. De site bood een modeshow aan met de naam "See now, buy now", waarbij consumenten live creaties van maar liefst 80 merken zoals Adidas of Gap konden kopen. Door de lockdown is het fenomeen aanzienlijk gegroeid en is het verspreid in bijna alle productcategorieën. Ook in de Verenigde Staten groeit de markt.

"Live Shopping helpt sommige terughoudende consumenten om de stap naar online winkelen te zetten"

In België kondigt MediaMarkt aan dat het “de eerste retailer is die de methode in België test". De consument wordt komende zaterdag 10 oktober uitgenodigd om naar de MediaMarkt-website te surfen. Experts en influencers presenteren dan “de 10 favoriete smartphones van MediaMarkt”. Aan Nederlandstalige kant gebeurt de presentatie door Jeroen Dewulf tussen 10 en 12 uur. Zijn Franstalige tegenhanger wordt acteur Christophe Stienlet. Consumenten kunnen de producten bestellen door op de links onder de presentatie te klikken. Ze kunnen ook hun vragen stellen in een live chat. Die vragen worden live beantwoord door de presentator of via chat door een MediaMarkt-medewerker. "Live Shopping is gecreëerd om het gemak en de snelheid van e-commerce te combineren met het goede advies van een verkoper in een van onze winkels of bekeken tijdens een producttest op YouTube", legt Yannick de Bièvre, Hoofd Marketing van MediaMarkt België, uit.

"Bij MediaMarkt worden klanten liever geadviseerd over duurdere producten"

"We hebben gemerkt dat e-commerce erg goed van start is gegaan bij MediaMarkt, maar dat sommige mensen nog geen duurdere producten kopen", zegt Janick De Saedeleer, woordvoerder van MediaMarkt. "Sommige technologische artikelen kosten wat meer en consumenten willen advies in de winkel hebben om de producten te leren kennen. Live Shopping is dus een manier om dit advies aan te bieden, iets wat ze niet vinden op een online platform. 1 op de 3 Chinezen heeft al gekocht via de Live Shopping." Het Belgische bedrijf Intracto nam de realisatie van dit nieuwe verkoopproces op zich. "Samen met ons dochterbedrijf Snackbytes, dat mee zal instaan voor de productie, stelden we het idee van Live Shopping voor en prettig gestoord als ze zijn bij MediaMarkt, zagen ze natuurlijk ook meteen de mogelijkheid", stelt Mathias Vissers, marketingverantwoordelijke bij Intracto. “Te vaak kijken we kritisch naar Azië als een continent waar vooral gekopieerd wordt. Dat dogma moeten we echt achter ons laten. Azië innoveert juist meer dan ooit. En zeker qua digitale verkoop kunnen wij enorm veel van hen leren. Je producten of service via digitale weg bekendmaken biedt gigantisch veel voordelen. Héél het verkoopsproces in de customer journey kan je in één klap digitaliseren. Van bekendmaking tot verkoop. Daarbij is het voor de koper aangenaam, persoonlijk en laagdrempelig. En voor ondernemingen is het bovendien verrassend eenvoudig en ongelimiteerd.”