Gondola sprak met Yvan Verougstraete, CEO van Medicare Market, over de toekomstige projecten van het bedrijf. Het uitgebreide interview verschijnt in de volgende editie van Gondola Magazine (december - januari) en focust op verschillende onderwerpen: de ambities van de groep, de nieuwe stand-alone apotheek, de entree in de health sector (Institut by Medi-Market), ateliers aan huis,… Lees hier alvast een kort fragment.

Medi-Market is één van de jongste successstory’s van het land. Na amper vier jaar mag de apotheek-parafarmacie voor de eerste keer winst optekenen. De keten groeit ook sneller dan verwacht. Oorspronkelijk werd er gehoopt op 20 vestigingen tegen 2020, maar vandaag telt het enseigne er al 27. En dat is lang niet alles.

Het ziet er naar uit dat de 50 miljoen euro omzet uit 2017 er tegen het eind van dit jaar 80 miljoen geworden zullen zijn. In 2020 zou de kaap van de 200 miljoen gerond worden. Medi-Market rust echter niet op haar lauweren maar durft zich voortdurend in vraag te blijven stellen. Oprichter Yvan Verougstraete ontving ons in één van zijn nieuwe concepten.

Onze afspraak vond plaats op 6 november in de nieuwe “Apotheek by Medi-Market” in Leuven, vlak bij het station. Het gaat om de eerste Medi-Marketapotheek in stand alone, waarmee we bedoelen dat er geen parafarmacie aan verbonden is. We vallen meteen met de deur in huis. 27 vestigingen in 2018, nog een tiental verwacht in 2019 en op termijn een vijftigtal: dat is een pak meer dan wat oorspronkelijk voorzien was in het businessplan van de onderneming. “Vanaf 2020 gaan we stilaan gas terugnemen op dit gebied. We willen ons ook niet overstretchen. Heel wat ketens bouwen de dichtheid van hun netwerk af onder invloed van het internet. We moeten voorzichtig blijven”, klinkt het.

Oké, voorzichtigheid is wellicht geboden, maar biedt het concept geen mogelijkheden op buitenlandse markten?

Voorlopig is dat nog niet aan de orde maar we analyseren vandaag al wel of er mogelijkheden zijn. Het blijft nog allemaal toekomstmuziek maar we denken alvast na over waar het concept succes zou kunnen kennen en hoe we het best deze markten zouden kunnen betreden.

Bij ons merken we in ieder geval duidelijk de invloed die jullie in amper vier jaar tijd hebben gehad op andere marktspelers. We denken met name aan MultiPharma dat onlangs zijn nieuwe concept heeft voorgesteld of aan PharmaXpert dat zelf verklaart ‘goedkoop’, te zijn, één van jullie positioneringen. Hoe kijkt u naar die nieuwe concurrentie?

Een ding is zeker: we hebben nooit de roeping gehad om een monopolie te veroveren. We zijn een jonge onderneming, ook al gaat het dan vooruit. Ons concept werkt omdat het gebaseerd is op drie pijlers die allemaal van even groot belang zijn: keuze, prijs en bijstand. Dat is ons dna. Zelfs wanneer wij ons differentiëren houden we ons aan deze waarden. Dat zijn dan ook geen dingen die je in één, twee, drie improviseert. We putten onze kracht uit het feit dat we weten waar we vandaan komen en ook waar we naartoe gaan. Dat we navolging vinden in deze filosofie bij andere spelers, is alleen maar normaal. Dat wil gewoon zeggen dat we goed bezig zijn.