Rock ’n roll in de voedingssector? Jazeker, het bestaat. Verschillende start-ups en bedrijven zorgen voor een nieuwe, verfrissende wind in consumptie en distributie. We stellen ze u voor, naar aanleiding van New Generation in Retail, het evenement dat op 29 maart plaats vindt. Vandaag: de Gentse start-up Mealhero.

Mealhero is klaar voor de toekomst. En het heeft ambitie, veel ambitie. Met de hulp van technologie wil het de manier waarop we koken en eten in de toekomst veranderen. Het uitgangspunt: lekker eten is heerlijk, maar niet iedereen heeft altijd tijd of zin om zelf te koken. De oplossing? Een slimme stomer waarin je diepgevroren ingrediënten kan klaarmaken die je aan huis kan laten leveren. Het toestel stoomt elk onderdeel tot het perfect gaar is en zorgt ervoor dat je een heerlijke maaltijd voorgeschoteld krijgt. Gezond en lekker, en je hebt ook nog eens keuze te over: Mealhero biedt 700 verschillende maaltijden aan. “Maaltijden die stuk voor stuk gezonder zijn dan een afhaalpizza of een bezoek aan de frituur”, zegt Jeroen Spitaels, één van de drie oprichters van Mealhero. De reden waarom de formule moet aanslaan: steeds meer mensen hechten veel belang aan gezond eten, maar hebben niet de tijd om zelf te koken. “Ons publiek is iedereen die een druk leven heeft en tijdens de week niet altijd de tijd vindt om zelf iets gezonds klaar te maken. Ik denk dat veel jonge gezinnen in dat geval zijn: je werkt hard, je moet de kinderen nog ergens naar toe brengen of moet zelf nog ergens naar toe, waardoor er geen tijd meer is om iets in elkaar te steken.”

Jullie hebben meer dan 300 klanten, terwijl jullie product nog niet op de markt is.

Ja (lacht). We hebben eerst onze slimme stomer verkocht, voor hij nog maar in productie ging. We hebben dat gedaan via het crowdfundingplatform Kickstarter. Op die manier konden we een vliegende start nemen. We hebben in Gent ook een prototype van het product uitgetest om er de kinderfoutjes uit te halen. De bedoeling is nu om tegen september, wanneer we de toestellen beginnen te verkopen, enkele honderden klanten extra te hebben. We mikken zowel op de Nederlandse en de Belgische markt.

Jullie dromen zelfs luidop van de Amerikaanse markt.

Ja, maar dat is nog niet voor direct. Op zich zou de Amerikaanse markt wel interessant kunnen zijn voor ons. De behoefte aan gezond eten is er groot, terwijl de consument er ook heel erg op gemak gesteld is. Dat is een ideale combinatie voor Mealhero. Dat is precies waarop we mikken.

Wat maakt jullie zo vernieuwend?

Ik denk dat wij een van de weinige bedrijven zijn die food en technologie op zo’n doorgedreven manier mixen. Je hebt een app waarmee je ingrediënten kan bestellen, een slimme stomer die producten herkent en een uitgebreide database van recepten heeft en daarnaast voedingsproducten. Die combinatie is vrij uniek. Bovendien mikken we op menseen die zowel gezond én gemakkelijk willen eten. Als je kijkt naar wat er nu op de markt is, zie je dat er veeleer op ofwel gezond ofwel gemak gemikt wordt. Wij bieden de twee aan. In Europa zien wij niet meteen iets dat op Mealhero lijkt.

Wat is de ambitie, de voedingssector op zijn kop zetten?

Dat, onder andere (lacht). We willen vooral dat zoveel mogelijk mensen een Mealhero worden. De naam van ons bedrijf verwijst niet naar het toestel of naar de app, maar naar de klant. Hij is onze held.