Voor het eerst is een goederentrein van de nieuwe spoorverbinding Yiwu-Luik in Luik aangekomen. De trein was op 9 oktober vanuit China vertrokken. Hij vervoerde 82 containers, hoofdzakelijk geladen met e-commerce bestellingen van Europese consumenten. Luik bevestigt zo zijn positie als draaischijf in Europa van de Chinese e-commercegigant Alibaba.

Sinds maart rijdt er al twee keer per week een trein tussen Zhengzhou - een van de grootste economische centra van China en een belangrijk transportknooppunt - en Luik. Nu rijdt er dus ook een trein vanuit Yiwu, een stad die meer specifiek gericht is op de e-commerce. Ze is een van de grootste handelscentra ter wereld voor kleinere verbruiksvoorwerpen, zoals elektronica, speelgoed, kledingaccessoires, enz. 

Meestal worden deze producten per schip of per vliegtuig naar Europa vervoerd. Het schip is goedkoop maar traag (ruim 30 dagen van deur tot deur) en het vliegtuig is snel maar duur. De trein deed amper 17 dagen over de afstand tussen Yiwu en Luik en zou minstens een derde goedkoper dan het vliegtuig zijn.

Cainiao

De trein is een initiatief van China Railway Express, de stad Yiwu City en vooral van Cainiao, de logistieke poot van Alibaba. De verbinding past in het kader van het eWTP (Electronic World Trade Platform), een initiatief van Alibaba’s topman Jack Ma, dat meer evenwichtige handelsstromen nastreeft. Volgens Michel Kempeneers, COO Overseas van het Waalse exportagentschap (AWEX), biedt de nieuwe treinverbinding inderdaad kansen voor Waalse en Europese exporteurs naar China.

Draaischijf

Luik (en België in het algemeen) wordt een steeds belangrijkere draaischijf voor de Chinese e-commerce. Vorig jaar kondigde Alibaba de bouw van een logistiek platform door Cainiao op de luchthaven van Luik aan. Inmiddels zijn er steeds meer luchtvrachtverbindingen tussen Liège Airport en China en nu dus ook een derde spoorverbinding (Foto: Liege Logistics Intermodal). En in Zeebrugge heeft de staatsrederij Cosco een containerterminal die ook een rol kan spelen in de groei van de Chinese e-commercestromen naar Europa. 

Vanuit Luik vertrekken de colli’s verder naar de Europese klanten ofwel per vliegtuig (Luik is een basis van TNT Express/FedEx) ofwel per truck. Niet toevallig heeft het staatsbedrijf Sinotrans, een zeer belangrijk expeditiebedrijf (transportorganisator), zich op de luchthaven van Luik gevestigd. Diezelfde groep heeft enkele dagen geleden in Venlo (op enkele tientallen kilometers van Luik) het wegvervoerbedrijf KLG Europe gekocht. Dat heeft een uitgebreid groupagenetwerk in Europa.

Stilaan worden de contouren van de logistieke organisatie van Alibaba in Europa zichtbaar. Daarbij speelt de Luikse regio een bijzonder grote rol.