Ahold Delhaize is momenteel lid van twee Europese aankooporganisaties: AMS en Coopernic. Opmerkelijk, maar volstrekt logisch volgens topman Dick Boer.

Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de fusie tussen Ahold en Delhaize, heeft CEO Dick Boer de laatste week veel van zich laten horen. Naast de interviews die hij gaf aan Het Financieele Dagblad en De Tijd, sprak de Nederlander ook met onze Duitse collega’s van Lebensmittel Zeitung. Op hun German Retail Blog spreekt hij zich onder meer uit over de relatie met leveranciers.

Voorwaarden heronderhandeld

Boer bevestigt dat Ahold Delhaize na de fusie condities met sommige leveranciers heeft heronderhandeld. “Die gesprekken waren al gefinaliseerd tegen eind 2016. Na de fusie was een vanzelfsprekend moment om even samen te zitten met onze grootste leveranciers en onze toekomstige samenwerking te bespreken. In sommige gevallen waren er verschillende aankoopvoorwaarden en -condities, en die hebben wie willen aligneren. Maar dit zijn natuurlijk gesprekken met twee partijen. We hebben ook de nieuwe mogelijkheden en kansen van onze grotere schaal voor onze leveranciers besproken.”

Goede voorwaarden nodig tegen hard discount

De CEO zegt dat hij een goed partnership wil met zijn leveranciers, maar dat Ahold Delhaize als full service retailer goede aankoopvoorwaarden nodig heeft. “Leveranciers moeten beseffen dat hard discounters, hoewel ze het aantal merken in hun assortiment uitbreiden, nog altijd per definitie werken met huismerken, terwijl wij altijd een grote range A-brands zullen aanbieden. Ze moeten begrijpen dat wij goede prijzen nodig hebben.” 

Te weinig innovatie

Tegelijkertijd laakt Dick Boer het gebrek aan innovatie bij merkfabrikanten. “Wat ik niet kan begrijpen is de algemeen lage innovatiegraad van merken in droge voeding de afgelopen jaren. We zijn veel innovatiever met onze eigen merken. Dat snap ik gewoon niet.” Dat er zo weinig vernieuwd worden omdat de marges van leveranciers door retailers onder druk gezet worden, wuift de CEO weg. “Kijk maar eens naar de P&L (winst- en verliesrekening) van sommige A-merken.”

AMS én Coopernic 

In het interview verdedigt Dick Boer ook het bestaan van Europese aankooporganisaties, die niet zo populair bij leveranciers omdat ze bovenop nationale voorwaarden ook nog eens Europese “terms” opleggen. “We bieden merkfabrikanten de gecombineerde vaardigheden en capaciteiten van verschillende niet-concurrerende retailers, en aan eigenmelkproducten bieden we één enkele aanleghaven.” Bovendien, argumenteert Boer, shopt de moderne consumenten los van landsgrenzen (vooral online) en zijn de behoeften en producten in verschillende Europese landen nagenoeg identiek.

Hoewel Ahold Delhaize ondertussen al meer dan een jaar een eengemaakt bedrijf is, is de fusiegroep nog altijd lid van de twee aankoopallianties waar Ahold en Delhaize voorheen deel van uitmaakten: AMS (Ahold) en Coopernic (Delhaize). Vorig jaar al lieten die weten dat Ahold Delhaize verrassend genoeg ook van beide organisaties deel zou blijven uitmaken. “Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen, het is namelijk perfect logisch: AMS is gespecialiseerd in sourcing voor private label, terwijl Coopernic dat is voor A-merken”, zegt Dick Boer daar nu over aan German Retail Blog.