Eén ding is zeker: bij Lidl rusten ze niet op hun lauweren. De keten is op alle Europese markten actief en geeft blijk van verschroeiende ambitie. De nieuwe concepten voor de Franse winkels zijn nog maar pas onthuld, of er is alweer breaking news: ook de veroveringstocht van Luxemburg wordt nu aangevat!

De keten is al van 2001 actief in het Groothertogdom en bezat er tot nu toe 7 verkooppunten, gevestigd in Differdange, Ingeldorf, Bertrange, Pétange, Mersch, Wasserbillig en Pommerloch. Vandaag wil de keten dat aantal spectaculair verhogen, want tussen 2016 en 2023 moeten er maar liefst 12 supermarkten bijkomen. Tegen dan zal Lidl er dus over een winkelpark van 19 supermarkten beschikken, een indrukwekkend aantal wanneer je de vergelijking maakt met de concurrentie: Cactus (20 winkels, waaronder 2 hypers en 7 "Marché"), Delhaize (11 supermarkten, 15 Proxy, 19 Shop & Go)), Match (13 Match, 13 Smatch), Aldi (12), Pall Center (7) en Colruyt (2).

De eerste twee nieuwe winkels komen er al op heel korte termijn: op 17 februari opent de Lidl van Strassen zijn deuren aan de route d’Arlon 9-11, en op 23 maart kunnen de Lidl-klanten hun caddy voor het eerst door de gloednieuwe deuren van de vestiging van Beggen naar binnen rijden. Daarna volgen Esch-sur-Alzette, Foetz, Dudelange en Howald.

Drie van de bestaande winkels, die van Pétange, Ingeldorf en Differdange, worden ook nog eens aanzienlijk vergroot. De nieuwe winkel die woensdag opengaat in Strassen wordt met zijn 1000 m2 zeker niet de grootste Lidl van het ministaatje. Het plan is om vestigingen te bouwen tot 1600 m2, waarin een assortiment van 1800 referenties zal worden aangeboden en de versafdeling, waar Lidl tegenwoordig zijn expertise in heeft uitgebouwd, in de kijker zal worden gezet: bakkerij, fruit en groenten, verse vis…

Het grote offensief dat de volgende 7 jaar ontplooid wordt zal 100 miljoen euro kosten. In totaal zal het goed zijn voor 150 nieuwe arbeidsplaatsen, of zo’n 12 à 15 per nieuwe winkel.

De organische groei die door Lidl wordt aangekondigd, zal in Luxemburg uiteraard opnieuw de vraag doen rijzen over de verzadiging van de markt. Vooral omdat de uitbreiding van Lidl niet het enige lopende project is. Er zijn ook nog de nieuwe hypermarkten van Auchan in La Cloche d’Or (12 500 m2) en Differdange (4500 m2), de Delhaize van 1000 m2 die is voorzien in het winkelcentrum Royal-Hamilius in de hoofdstad, en de drie nieuwe supermarkten die Cactus tijdens de komende twee jaar wil openen.

Maar ook andere grote spelers van de Europese distributie azen op een stuk van de Luxemburgse koek, en zijn er begonnen met het openen van buurtwinkels. Zo zijn er al één Monoprix (stadswinkel) en twee Carrefour express op het territorium aanwezig. De grote koopkracht van de Luxemburgers doet dus duidelijk meer dan één keten dromen. Worden dat er uiteindelijk te veel? Voorlopig komen ze allemaal nog aan de bak, met als determinerende factor de jaarlijkse bevolkingsaangroei van 2%!