Lidl breidt zijn aantal pakjesautomaten fors uit en installeert 15 nieuwe automaten in Vlaanderen en in Brussel. Dat brengt het totaal op 21.

Na de installatie van de eerste drie pakjesautomaten in 2017, gevolgd door 3 andere in 2019, plaatst Lidl nu 15 nieuwe pakjesautomaten aan zijn Vlaamse en Brusselse winkels. Klanten kunnen er hun aankopen bij de Lidl-webshop (waar ze kunnen kiezen uit 3.500 non-foodproducten) of andere online winkels afhalen. Daarnaast kunnen ze er ook zelf pakjes versturen. “Vandaag worden elke maand vijfduizend onlinebestellingen afgeleverd in onze zes pakjesautomaten. Dat heeft ons ertoe aangezet om dit leveringssysteem intensiever te gaan gebruiken”, zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl. De pakjesautomaten aan de ingang van de winkels werken zonder elektriciteit en zijn elk uitgerust met 26 kluisjes. De openingsuren hangen af van de locatie van de pakjesautomaat. 

“Uit intern onderzoek blijkt dat een op de drie klanten boodschappen doet bij Lidl na het afhalen van hun pakje. Bovendien wil 82% van de ondervraagden ook in de toekomst gebruikmaken van de pakjesautomaat”, vervolgt Isabelle Colbrandt. Lidl koos voor zijn pakjesautomaten voor het geïntegreerde systeem van bpost. Het bedrijf groepeert vooraf de leveringen voor een pakjesautomaat en bezorgt ze in één keer. Zo wordt voor deze leveringen minder CO2 uitgestoten dan bij een klassieker bezorgsysteem.“We hebben gekozen voor een eenvoudige, snelle en efficiënte leveringsmethode. Eerst plaatst en betaalt de klant zijn of haar bestelling bij een webshop. De volgende stap: zich met zijn of haar e-mailadres inschrijven op de gratis app My bpost. Nadat het pakje geleverd is, gaat de klant naar de pakjesautomaat en opent hij of zij het juiste kluisje via de app”, besluit Isabelle Colbrandt. “We starten nu in deze 15 gemeenten waar we weten dat er veel vraag is, en zullen later evalueren of we ook pakjesautomaten zullen plaatsen in bijkomende Brusselse en Waalse gemeenten."