Tegen 2025 wil Lidl zijn plastic met 20% verminderen. Om die doelstelling te bereiken stopt de hard discounter na de zomer met de verkoop van niet duurzame plastic draagtassen in zijn Belgische vestigingen. Lidl zal enkel nog duurzame alternatieven verkopen aan de kassa. “We willen hiermee een voorbeeld stellen,” zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl België.

Klanten kunnen nu nog voor 10 eurocent een plastic zak kopen aan de kassa, maar na de zomer wil Lidl de plastic zak dus bannen. De duurzame alternatieven blijven wel bestaan, waaronder een suikerrieten tas, een stevige big shopper en een stoffen Fairtade zak. De supermarktketen zal dankzij dit initiatief jaarlijks zo’n 200 ton plastic besparen.

”We hebben onzelf een ambitieuze doelstelling opgelegd voor plasticreductie en deze plastic draagtassen passen daardoor niet langer in onze toekomstvisie. We willen een voorbeeld stellen door milieubesparende maatregelen te treffen die onze klimaatimpact moeten beperken”, verklaart Philippe Weiler.

 

100% recycleerbare verpakkingen voor huismerken

De maatregel past in een ruimere strategie van Lidl om het eigen plasticverbruik structureel en drastisch te verlagen. De retailer wil tegen 2025 minstens 20 procent minder plastics verbruiken.

Lidl beoogt ook dat alle kunststofverpakkingen van zijn huismerken tegen 2025 100 procent recycleerbaar zijn. Die maken nu 90 procent uit van het totale productaanbod. Dat streefdoel ligt in lijn met de recent aangekondigde Europese kunststofstrategie van de Europese Commissie. 

“Een milieuvriendelijke bedrijfsvoering nastreven is al geruime tijd een van onze prioriteiten. In nauw overleg met leveranciers bedenken we manieren om plastic zoveel mogelijk te reduceren. En Lidl biedt ook al een heel aantal producten in bulk aan, vooral groenten en fruit. Natuurlijk, door concrete cijfers en doelstellingen te koppelen aan die ecologische aanpak, heb je een extra stimulans om het nog beter te doen”, vervolgt Philippe Weiler.

 

Duurzaamheid op het voorplan

Lidl telt meer dan 300 filialen in België en heeft zo’n 10.000 winkels in 27 landen. Duurzaamheid staat bij de retailer helemaal op het voorplan. ‘Milieu en klimaat’ is daarbij een belangrijke pijler. Zo creëerde Lidl voor zijn huismerken ‘Saskia’ (o.a. water en limonade) en ‘Freeway’ (cola) eerder al een eigen recyclagecircuit.