Lactalis en Danone, de Franse nummers 1 en 2 in de voedingsindustrie, hebben respectievelijk hun jaar- en kwartaalcijfers bekendgemaakt. Die laten een algemene vooruitgang zien, ondanks een moeilijke marktsituatie.

De omzet van Lactalis steeg in 2023 met 4,3% tot 29,5 miljard euro. Dat moet de zuivelgigant helpen om zijn positie als een van 's werelds top 10 voedingsbedrijven te behouden. De geconsolideerde nettowinst bedroeg 428 miljoen euro, wat neerkomt op 1,45% van de omzet en een stijging is ten opzichte van de 1,36% van de omzet in 2022. "In een wereldwijde complexe omgeving, gekenmerkt door aanhoudende inflatie en een vertraging van de economie, heeft Lactalis zijn robuuste bedrijfsmodel en iconische merken (Président, Galbani, Parmalat, Lactel, enzovoort) aangewend om zijn groeitraject verder “te zetten”, liet de groep weten in een persbericht. "2023 werd echter gekenmerkt door een verandering in het aankoopgedrag van de consument, wat tot uiting kwam in een daling van de verkoopvolumes en een bijzondere voorkeur voor huismerken, ten nadele van de nationale merken, vooral in Europa." Lactalis, een niet-beursgenoteerd familiebedrijf dat in 1933 werd opgericht in Laval, is nu 's werelds grootste zuivelgroep, met meer dan 85.500 medewerkers in 51 landen. In 2022 had Lactalis Danone onttroond als het grootste voedingsmiddelenbedrijf van Frankrijk.

Maar niet alles is rooskleurig voor Lactalis. Het bedrijf kreeg de afgelopen maanden heel wat kritiek van zijn leveranciers in Frankrijk, die de melkprijs die de multinational bood ontoereikend vonden, ook al werd er begin april eindelijk een akkoord bereikt. Lactalis zit ook in het vizier van het Italiaanse ministerie van Landbouw, dat het bedrijf ervan beschuldigt misbruik te hebben gemaakt van zijn machtspositie om de melkprijs die aan producenten wordt betaald te verlagen. Daarnaast heeft het nationaal parket voor financiën (PNF) in Frankrijk een onderzoek geopend naar belastingfraude en het witwassen van belastingfraude.

"Goede start” voor Danone

Danone (Activia, Evian, Blédina …) moest daarentegen een omzetdaling van 2,5% incasseren in het eerste kwartaal van 2024, waardoor de omzet wegzakte tot 6,8 miljard euro, tegenover de bijna 7 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. Na aftrek van ongunstige wisselkoerseffecten en de impact van de terugtrekking uit Rusland steeg de omzet van de Franse gigant echter met 4,1% op vergelijkbare basis. Bovendien steeg de omzet in alle geografische regio's waar de groep actief is en in alle activiteiten. Danone heeft daarom zijn doelstellingen voor 2024 bevestigd: een omzetgroei tussen 3% en 5% (op vergelijkbare basis), gepaard met een "gematigde verbetering van de huidige operationele marge".

"We kenden een goede start van het jaar", vat Antoine de Saint-Affrique, CEO van het bedrijf, de resultaten samen. “We hebben ons transformatieprogramma voortgezet in een moeilijke omgeving door de fundamenten van onze categorieën te versterken, bewust onze focus op goed presterende merken en regio's te versnellen en tegelijkertijd de rotatie van onze portefeuille te verzekeren met de succesvolle afronding van de verkoop van de Horizon Organic en Wallaby in de Verenigde Staten en van Michel & Augustin. We zijn ervan overtuigd dat 2024 opnieuw een jaar van vooruitgang zal zijn voor ons model van waardecreatie.”