De verkoop van bestsellers neemt toe, en supermarkten spelen daar steeds meer een belangrijke rol in. In 2012 stonden de grootwarenhuizen in voor 26% van de verkochte boeken uit de top 10. Dat blijkt uit een onderzoek van Boek.be en Universiteit Antwerpen.

Bestsellers worden globaal gezien belangrijker in de boekenverkoop, en de rol van supermarkten in de verkoop van die bestellers neemt ook toe. Want hoewel de boekhandel het grootste aandeel (68%) van de verkoop behoudt, groeit het aandeel van de grootwarenhuizen in de verkoop van de top 10 boeken sterk. In 2008 waren de supermarkten nog goed voor ‘maar’ 18% van de verkoop van de top 10 boeken, maar in 2012 is dat aandeel gestegen naar 26%.

Als een boek een succes is springen de food retailers immers graag mee op die kar. Doordat zij een beperkt aantal titels in bulk aankopen kunnen zij vaak ook een lagere prijs bieden dan de zelfstandige boekhandel. Volgens het onderzoek spelen de warenhuizen zo een belangrijke rol in het toenemende succes van bestsellers. Boek.be pleit wel voor een gereglementeerde prijsbepaling, om de boekhandels te beschermen en een verschraling van het boekenlandschap tegen te gaan.