Afgelopen vrijdag stelde de Senaat voor om papieren kassatickets te verbieden over twee jaar. Het doel is om van elektronische kassatickets de norm te maken.

Het papieren kassaticket staat al enkele jaren ter discussie, zeker nu alle retailers maatregelen nemen om de onnodige productie van afval tegen te gaan. Afgelopen vrijdag heeft de Senaat een ontwerpresolutie aangenomen waarin de overheid gevraagd werd om binnen 2 jaar een verbod in te voeren voor het systematisch afdrukken en uitgeven van papieren kassatickets, tenzij de klant erom vraagt. Ten tweede is het de bedoeling om geleidelijk een totaal verbod in te voeren voor het afdrukken en uitgeven van papieren kassatickets en om een alternatief te bieden door middel van digitale toepassingen of e-mails. Daarnaast moet de horecasector geleidelijk aan digitale alternatieven krijgen voor de papieren btw-tickets. De Senaat stelt voor om de ontwikkeling en invoering van digitale alternatieven te stimuleren en pleit op Europees niveau voor een geleidelijke en zelfs volledige afschaffing van de papieren kassatickets en de invoering van digitale alternatieven binnen maximaal drie jaar. Of het echter zover komt, valt nog af te wachten: de ontwerpresolutie moet nog worden goedgekeurd door de verschillende overheidsniveaus.

98 miljoen kassatickets per jaar bij Colruyt Group

Het bannen van de papieren kassabon zorgt voor een serieuze geldbesparing bij retailers. Denk bijvoorbeeld aan het geld dat Colruyt Group zal kunnen vrijmaken als het niet meer jaarlijks meer dan 98 miljoen papieren kassatickets zal moeten afdrukken. Daarnaast is ook beter voor de gezondheid. Volgens sommige wetenschappers zit er namelijk Bisfenol A op de kassatickets. Deze stof kan de werking van het hormonale systeem verstoren. Bovendien worden er via de kassatickets grote hoeveelheden van de stof overgebracht op de handen en kan zo eten besmet worden. Deze impact op de gezondheid is des te actueler in het licht van de gezondheidscrisis. Volgens La Dernière Heure staan klanten ook open voor de elektronische tickets. Zo bleek uit een Franse studie bij een grote winkelketen dat 55% van de klanten voorstander zou zijn van elektronische kassatickets. In de Belgische Albert Heijn-supermarkten moeten consumenten nu al aangeven of ze hun kassabon willen of niet. En dat loont volgens de krant, want het verbruik van papier voor kassatickets is al met een derde verminderd.