De King Jouet-groep, die in augustus 2020 de Belgische Maxi Toys-winkels overnam voor 2,5 miljoen euro, investeert 10,7 à 12,7 miljoen euro in zijn 22 Belgische verkooppunten. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. Ook nieuwe winkels staan op de agenda.

Maxi Toys verdwijnt uit het winkellandschap. De nieuwe eigenaar, de Franse groep King Jouet, heeft beslist om de 22 Maxi Toys-winkels om te dopen tot King Jouet-verkooppunten. Op die manier kunnen ze volgens het bedrijf voordeel halen uit de slagkracht en de dynamiek van de King Jouet-groep. De groep voorziet maar liefst 10,7 à 12,7 miljoen euro om de naamsverandering en de herinrichting van alle Belgische vestigingen mogelijk te maken. Concreet investeert King Jouet zo’n 1,7 miljoen euro in zijn 22 winkels in België, meer bepaald tussen de 70.000 en 80.000 euro per vestiging. Een deel van deze middelen wordt besteed aan de herinrichting van de 25.000 m² verkoopoppervlakte, (15.000 tot 20.000 euro per winkel) en aan communicatie (catalogi, commerciële multi-channel campagnes, enzovoort). Daarbij komen nog de goederenvoorraden voor een jaar van activiteiten waarvoor een cashflow nodig is die geschat wordt op zo’n 6,5 tot 8,5 miljoen euro, en dat naast de investering voor de overname van Maxi Toys in België in 2020 dat zo’n 2,5 miljoen euro bedroeg. Voor België betekent dit dus een totale investering van 10,7 tot 12,7 miljoen euro.

“De doelstelling van het merk met het leeuwenhoofd is het potentieel van de Belgische markt ontwikkelen en de omzet stimuleren”, meldt het bedrijf in een persbericht. De groep streeft naar een omzetstijging tussen 5% en 10% per jaar. “In de komende jaren zijn er bijkomende investeringen gepland en wil King Jouet verschillende winkels openen om het marktaandeel te vergroten”, aldus Pierre Chalmandrier, internationaal directeur van de King Jouet-groep. “King Jouet is van plan om de komende drie jaar één of twee nieuwe winkels per jaar te openen. In de loop van 2024 plannen we een extra investering van 800.000 euro.”

"Beter inspelen op de verwachtingen van de klant”

"De speelgoedmarkt wordt gekenmerkt door hevige concurrentie van e-commerce en de noodzaak om zich aan te passen aan de nieuwe consumptiepatronen van klanten”, stelt Philippe Gueydon, algemeen directeur van de groep. “Toch hebben we vertrouwen in ons bedrijf door de recente ervaringen van de King Jouet-groep en haar solide prestaties. Deze versterken onze ambitie. Het herinvesteren in verkooppunten in België ligt volledig in lijn met onze transformatiestrategie om nog beter aan de verwachtingen van de klant te voldoen.” De vernieuwde King Jouet-winkels zullen bijvoorbeeld een loyaliteitssysteem en een online platform aanbieden. “Concreet wil de groep de overgenomen winkels wapenen met kennis en vaardigheden, dankzij teams die zich lokaal kunnen aanpassen. Dit is het model dat we al bijna 25 jaar met succes in Zwitserland hanteren”, aldus Gueydon. Vandaag heeft King Jouet meer dan 200 winkels in Frankrijk, België, Luxemburg en Zwitserland.