Jonge singles gaven vorig jaar 14.5% minder uit in supermarkten. Dat blijkt uit de nieuwe shopper and trade marketing poster die Gondola Academy op 24 maart zal publiceren. Gondola deelt in primeur al enkele cijfers.

Naar goede gewoonte lanceert Gondola Academy zijn jaarlijkse shopper en trade marketing poster met de uitgaven van Belgische gezinnen aan de hand van acht typische profielen. Gegevens die verzameld werden door GfK via een panel van 6.000 huishoudens. In tegenstelling tot in 2020 zijn we vorig jaar met zijn allen weer vaker naar de winkel geweest. Dat geldt voor alle sociodemografische groepen. Kleine winkelmandjes werden weer belangrijker: zo was er een groei ten opzichte van 2020, al bleef het niveau voorlopig onder dat van voor de pandemie. “In 2021 werd er trouwens nog meer tijdens de week boodschappen gedaan, waarschijnlijk door het verplichte thuiswerk”, aldus Silvie Vanhout van Gondola Academy. 

Als we kijken naar de spend per buyer zijn er enkele opvallende vaststellingen. Zo is er vooral een grote daling bij jonge singles: -14.5% ten opzichte van 2020.  “Dit reflecteert zich ook in de grote groei in small baskets +5.4 procentpunten”, vervolgt Silvie Vanhout. “Dit zit terug op het niveau van 2017.” Ook bij oudere singles gaat de spend per buyer achteruit, maar ‘slechts’ met 4.6%. Al ligt het totale bedrag nog steeds 7.7% hoger dan in 2019. Huishoudens met kinderen en een hoger inkomen geven tot slot minder uit in supermarkten. "De spend per buyer gaat met 6.6% achteruit.  Maar in vergelijking met de pre-coronajaren ligt het bedrag toch nog gemiddeld 9% hoger", besluit ze.

Shopper and trade marketing congres

Wilt u meer weten over de Shopper and trade marketing poster? Schrijf u dan nu snel in voor het Shopper and trade marketing congres op 24 maart! Deelnemers krijgen de poster gratis mee naar huis.

Klik hier!