Jeff Bezos, CEO van Amazon, heeft via zijn familie investeringsfonds Bezos Expeditions, deelgenomen aan een fondsenwerving van 30 miljoen dollar voor NotCo, een Chileense start-up gespecialiseerd in plantaardige voeding.

De Chileense start-up NotCo, die gespecialiseerd is in plantaardige voeding, heeft via een fondsenwerving 30 miljoen dollar kunnen inzamelen voor de ontwikkeling van nieuwe producten en de uitbreiding naar Mexico en Amerika. 60% van dat bedrag werd gefinancierd door het inversteringsfonds The Craftory. Bezos Expeditions, het familie investeringsfonds van Jeff Bezos, nam ook deel aan de fondsenwerving.  “Het is een grote steun dat zowel The Craftory als Bezos Expeditions investeren in ons bedrijf”, verklaart Matias Muchnik, CEO en medeoprichter van NotCo. “Hun expertise op het vlak van FMCG en technologie zal ons helpen om de voedingsindustrie verder op zijn kop te zetten en ons aanbod wereldwijd uit te breiden.“

Artificiële intelligentie

De blikvanger van NotCo is een veganistische mayonaise, Not Mayo, die verkrijgbaar is in 100 filialen van de grootste supermarktketens in Chili, waaronder Walmart. Bovendien wist het bedrijf op slechts vier jaar tijd 12% van de Chileense mayonaisemarkt in handen te krijgen, schrijft Les Echos.

De vegan start-up is vooral bijzonder omdat het artificiële intelligentie gebruikt om zijn producten te ontwikkelen. De drie oprichters: biochemist Pablio Zamora, bioingenieur Matias Muchnick en informaticaspecialist Karim Pichara, hebben namelijk een programma ontwikkeld,  met de naam ‘Guiseppe’ , dat de moleculaire structuur van vlees- of melkproducten analyseert en die vergelijkt met de moleculaire samenstelling van planten. Het algoritme detecteert vervolgens de combinaties die mogelijk zijn om de smaak, de kleur en de textuur van het gegeven product te imiteren. Interessant weetje: de naam van het programma 'Guiseppe' verwijst trouwens naar Guiseppe Arcimboldo, een artist uit de renaissance die bekend stond om zijn portretten op basis van plantaardige ingrediënten. 

Er staan nog 3 nieuwe lanceringen op de planning. Het gaat daarbij om alternatieven voor melk (Not Milk), yoghurt (Not Yoghurt) en verse kaas (Not Cheese).

Context

Deze fondsenwerving komt er op een moment waarop milieubewustzijn een steeds grotere rol speelt. Ter herinnering, volgends FAO, zijn koeien, varkens, schapen, kippen enzovoort goed voor 14,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. En dat is niet alles, volgens The Worldwatch wordt ongeveer 70% van de landbouwgrond vandaag de dag gebruikt voor de begrazing door dieren, wat andere nadelen met zich meebrengt: ontbossing, verlies van biodiversiteit en watervervuiling. Daar komt nog bij dat de UN verwacht dat we tegen 2030 me zo’n 8,5 miljard inwoners zullen zijn. Bijgevolg stijgt ook het aantal personen dat op zoek gaat naar onschadelijke, duurzame alternatieven voor de planeet.

Foto: http://www.notco.com/

Gondola heeft in zijn februari-editie een groot dossier gewijd aan vegetarisme en veganisme. Daarvoor gingen we op bezoek bij enkele vegetariërs, veganisten en flexitariërs. Hebt u nog geen abonnement? Klik dan hier!