Het zomerrapport dat GfK jaarlijks wijdt aan de perceptie van de retailers in België is verschenen. De evolutie van de waarderingsscores op korte termijn is over het algemeen stabiel, al is er een heel kleine daling wat de perceptie van de prijsniveaus betreft. Een gedetailleerdere analyse van die resultaten toont echter meer tegenstrijdige resultaten als we ze bekijken vanuit het standpunt van de winkelsformats of specifiek vanuit de bedrijven. 

Ter herinnering, twee keer per jaar (in de winter en de zomer) worden zo’n 5.000 Belgische gezinnen aan de tand gevoeld over hun perceptie van de foodretailketens. Die beoordeling is gebaseerd op 7 criteria, die kunnen worden onderverdeeld in 3 grote groepen: VOORDEEL (aantrekkelijke aanbiedingen, prijzen), UITSTRALING (nette winkel, versafdeling, breed assortiment, kwaliteit) en VRIENDELIJKHEID VAN HET PERSONEEL. De gegevens van dit rapport werden verzameld tijdens twee weken in juni.

Elk van deze 7 criteria weegt evenveel door in de berekening van de algemene score die toegekend wordt aan een retailer. De evolutie van elke score wordt berekend in verhouding tot deze van het vorige zomerrapport (zomer 2017,) dat de index 100 meekreeg. Een score boven de 100 betekent dus dat er vooruitgang werd geboekt, minder dan 100 betekent dat er lager werd gescoord dan vorig jaar.

Nieuwe spelers dit jaar

Spar Colruyt Group heeft dit jaar genoeg huishoudens in het Consumer Panel van GfK en kan zich daarom ook differentiëren in de enquête. Om de resultaten gemakkelijker te kunnen vergelijken, heeft GfK de waarderingsscores van Spar Colruyt Group voor de zomer van 2017 herberekend. In tegenstelling tot Spar Colruyt Group wordt Spar Lambrechts dit jaar niet opgenomen in de scores, aangezien de retailer te weinig beoordelingen kon verzamelen.

Ontdek hier wie de podiumplaatsen wegkaapte in het GfK Zomerrapport 2018. Check daarnaast zeker de volgende editie van Gondola magazine voor gedetailleerdere analyses, zoals de resultaten volgens winkelformaat of belangrijkste beoordelingscriteria (voordeel, uitstraling, vriendelijkheid van het personeel), en natuurlijk niet te vergeten een grafiek met alle resultaten.