De lockdownmaatregelen in verschillende landen hebben HelloFresh geholpen om meer klanten te winnen en de omzet te verdubbelen. Voor zijn derde kwartaal kondigt de leverancier van maaltijdboxen enkele recordcijfers aan.

HelloFresh heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De leverancier van maaltijdboxen behaalde een record van 5 miljoen actieve klanten. Dat is 91,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen er nog 2,61 miljoen actieve klanten waren. Een absoluut record voor HelloFresh, dat actief is in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Australië, Oostenrijk, Zwitserland, Canada, Nieuw-Zeeland, Zweden en Denemarken. In het derde kwartaal werd ook een recordaantal orders genoteerd: 19,49 miljoen bestellingen in totaal (+114% op jaarbasis), tegenover 9,11 miljoen in het derde kwartaal van 2019. Ook steeg de omzet van de groep met 120,2% ten opzichte van het derde kwartaal in 2019: van 440,6 miljoen tot 970,2 miljoen euro (+127,7% jaar op jaar bij constante wisselkoersen). Die ontwikkeling is een gevolg van sterke loyaliteit van bestaande klanten en de toename van het aantal nieuwe klanten in beide bedrijfssegmenten. Als gevolg van de lage marketingkosten en een verdere verbetering van de contributiemarge steeg de gecorrigeerde EBITDA-marge voor de groep op jaarbasis met 8,3 procentpunt tot 11,8% en een totaal AEBITDA van 114,7 miljoen euro.

Omzetprognoses voor 2020 opnieuw verhoogd

Op basis van de sterke prestaties in het derde kwartaal van 2020 en de sterke trends die zich aan het begin van het vierde trimester voortzetten heeft HelloFresh haar omzetprognose voor heel 2020 bij constante wisselkoersen verhoogd van 75% tot 95% naar 95% tot 105%. De onderneming heeft ook haar AEBITDA-marge voor de HelloFresh Group opgetrokken van 9% à 11% naar 11,25% à 12,75%. Hoe het zit met de Beneluxmarkt is voorlopig nog onduidelijk. Gondola heeft de groep proberen te bereiken, maar kreeg nog geen reactie.