Duitse flitsbezorger Gorillas is van plan om zijn Franse concurrent Frichti, pionier op het gebied van maaltijdbezorging in Frankrijk en actief in de Brusselse regio, over te nemen. De twee voeren momenteel exclusieve overnamegesprekken.

Gorillas wil zijn concurrent Frichti overnemen. De Franse pionier op het gebied van flitsbezorging, die in 2015 werd opgericht in Parijs als maaltijdbezorger, startte in 2018 met de levering van boodschappen. Het bedrijf heeft momenteel 450.000 klanten in 8 steden, waaronder Brussel. Met deze overname bevestigt Gorillas zijn wens om zijn expansie te versnellen en uit te groeien tot de leider in de sector. In de regio Île-de-France hebben de merken van de Casino groep (Monoprix en Franprix) momenteel het grootste marktaandeel (22,8%) op het gebied van flitsbezorging, vóór Carrefour (15,7%) en Frichti (11,9%). Gorillas komt pas op de 8ste plaats met een marktaandeel van slechts 5,2%, volgens Nielsen-gegevens voor Q4 2021. Maar Gorillas, dat onlangs 1,3 miljard dollar kapitaal heeft opgehaald, investeert zwaar in zijn communicatie in Parijs, waar zijn affiches zijn terug te vinden op bussen en in de metro, en is vastbesloten om zo snel leider te worden als het boodschappen levert. Traditionele foodretailers beseffen goed het belang van deze nieuwe markt en gaan maar al te graag allianties aan met de Duitse flitsbezorger, zoals Jumbo in Nederland en Tesco in het Verenigd Koninkrijk. De ambitie en het potentieel van Gorillas hebben ook Casino Group ertoe aangezet om een belang van 22,8% te nemen in het Duitse bedrijf. 

Door de overname krijgt Frichti, dat eind juni zijn opwachting maakte in Brussel, een belangrijke financiële steun. Oprichters Julia Bijjaoui en Quentin Vacher benadrukken wel dat de twee merken onder hun eigen namen actief zullen blijven. Kagan Sümer, oprichter en CEO van Gorillas, is verheugd om Frichti in de Gorillas-familie te verwelkomen: "Wat Julia, Quentin en het Frichti-team hebben gecreëerd is iets uitzonderlijk. Zij zijn niet alleen een van de eersten die het enorme potentieel van flitsbezorging hebben ontdekt, maar ook een van de eersten die de segmenten: private label en kant-en-klaarmaaltijden hebben betreden."