Carrefour, Delhaize, Delfood, Burger King, O’Tacos, Neuhaus. In totaal geven zowat dertig winkelketens, goed voor meer dan 2.000 verkooppunten, vandaag rendez-vous in Tour&Taxis voor de Franchising Belgium Day. Het doel is 250 franchisenemers verleiden. 

In tijden waarin het corona-virus voor onzekerheid zorgt, oefent een franchise een zekere aantrekkingskracht uit op ondernemers die een eigen zaak wil beginnen, maar tegelijk willen terugvallen op een al bestaande structuur. “Franchisenemers kunnen, zeker in een crisisperiode maar ook daarbuiten, niet alleen terugvallen op de steun van een breder netwerk, maar ze kunnen ook gebruikmaken van de kennis, marketingkanalen, logistieke ondersteuning, … van de formule. Dit alles speelt onze sector in de kaart,” aldus Carine Janssens,woordvoerder van de Belgische federatie van de Franchise (BFF), dat de Franchising Belgium Day organiseert. Op het evenement kunnen kandidaat-franchisenemers op één dag en op één plaats een resem franchiseformules bij elkaar vinden in horeca, voeding, diensten, … .  

2.800 jobs extra

De BFF liet een bevraging via mail uitvoeren bij de deelnemende concepten aan de Franchising Belgium Day. Uit de antwoorden van 27 deelnemende concepten, bleek dat ze samen ruim 2.000 winkels, restaurants of kantoren in ons land vertegenwoordigen. Alleen al in de komende 12 maanden willen ze er graag zo’n 200-tal extra openen. Hiervoor, maar ook voor de overname van bestaande vestigingen, gaan ze op zoek naar minstens 250 franchisenemers. Uit de bevraging bleek verder dat de deelnemende concepten aan de Belgium Franchising Day gemiddeld zo’n 11 personen tewerkstellen. Dit betekent dat er in de komende 12 maanden zo’n 2.800 extra jobs in de franchisesector kunnen bijkomen.