Supermarktgroep Carrefour heeft het afgelopen jaar een forse winstdaling moeten slikken. Vooral de concurrentiestrijd op de Franse thuismarkt vreet aan de marges van de retailer.

De groep Carrefour realiseerde in 2016 een jaaromzet van 85,7 miljard euro, goed voor een groei van meer dan 3%. Ook op vergelijkbare basis groeide de groepsomzet met 3%. Die cijfers maakte de retailer al in januari bekend, maar nu publiceert het bedrijf aanvullende resultaten waaruit blijkt dat de winstgevendheid van Carrefour vorig jaar een ferme klap heeft gekregen.

De nettowinst van de Franse groep daalde met bijna een kwart tot 746 miljoen euro. Ook zonder “uitzonderlijke elementen”, zoals veranderingen van de fiscale wetgeving, daalt de nettowinst nog altijd met 7,4% tot 1 miljard euro. Ook de operationele winst (of bedrijfswinst) ging er 3,8% op achteruit tot 2,35 miljard.

De oorzaken van de winstdaling liggen in Azië en Frankrijk, waar Carrefour het moeilijk heeft. De Aziatische activiteiten, met China op kop, boekten minder omzet in 2016 (-3,8% op vergelijkbare basis) in 2016 en de bedrijfswinst negatief uit (-58 miljoen).

Op zijn thuismarkt weet Carrefour van de sterke concurrentiestrijd tussen Franse retailers. Het opbod van promoties tussen de verschillende ketens, vreet aan de marges van Carrefour, dat tegelijkertijd sterk investeerde in de transformatie van de overgenomen Dia-winkels. Hierdoor zag de retailer zijn bedrijfswinst in Frankrijk dalen met 13,4% tot 1 miljard euro. Ook de operationele marge slonk met 40 basispunten tot 2,9%. 

In de rest van Europa deed Carrefour het gelukkig beter. De bedrijfswinst steeg met meer dan een kwart tot 712 miljoen euro, dankzij goede prestaties van de groep in Spanje, Italië en Polen. Van de Belgische activiteiten, die onder deze regio vallen, geeft Carrefour geen afzonderlijke winstcijfers. Eerder bleek al dat Carrefour Belgium eind 2016 een bescheiden omzetgroei kende.

Ook in Latijns-Amerika blijft Carrefour het goed doen. De winst van de groep steeg met 3,7% tot 711 miljoen euro aan constante wisselkoersen.

Voor 2017 zegt Carrefour te mikken op omzetgroei van 3 à 5%. De groep wil zijn e-commerce activiteiten ook in alle markten verder uitrollen.