De Franse Senaat heeft afgelopen vrijdag een wetsvoorstel goedgekeurd waardoor producten die online besteld worden 1 tot 2% belast zouden worden. Zo wil Frankrijk kleine handelaars beschermen tegen buitenlandse e-commercebedrijven en wil het duurzamere leveringen promoten. Dat schrijft Le Figaro.

In het kader van de heropleving van stadscentra heeft de Franse Senaat afgelopen vrijdag een wetsvoorstel goedgekeurd dat het mogelijk maakt om e-commerce leveringen te belasten. Dat meldt Le Figaro. In artikel 27 van het wetsvoorstel staat namelijk dat producten die op het internet besteld en thuis geleverd worden, afhankelijk van de afstand, 1 à 2 procent belast zouden worden.

Concreet zouden producten die op minder dan 50km van het distributiecentrum geleverd worden 1% belast worden. Bedraagt de afstand tussen de 50 en 80km dan stijgt de taks naar 1,5% en voor een afstand van meer dan 80km loopt de taks op tot 2%. Bovendien zou er een forfaitair minimum van 1 euro per levering aangerekend worden. Volgens een berekening van Le Figaro zou een televisietoestel van 1.000 euro dat wordt aangekocht bij Amazon en dat vanuit het distributiecentrum in Rijsel naar een adres in Parijs gestuurd wordt, daardoor 20 euro meer kosten. Opmerkelijk detail: leveringen met niet-vervuilende transportmiddelen, korte ketens of pakjes bezorgd door bedrijven met een jaarlijkse omzet van maximum 50 miljoen euro, krijgen een vrijstlling.

Met deze nieuwe taks wil de Senaat vooral kleine handelaars beschermen tegen de grote buitenlandse bedrijven die volgens hen vaak genieten van “oneerlijke fiscale voordelen”. Frankrijk opent met andere woorden een rechtstreekse aanval op grote e-commerce bedrijven als Amazon, Fnac en Vente-Privée.com, al zouden ook Franse e-commercebedrijven getroffen worden door de maatregel. Daarnaast wil Frankrijk de vervuilende uitstoot van de 'last-mile'-service inperken en duurzamer transport promoten.

Toch komt er meteen veel kritiek op het wetsvoorstel. Zo stelt LSA dat vooral de Franse consumenten de dupe zullen zijn van de nieuwe taks. Zo zullen gratis leveringen voortaan niet meer mogelijk zijn en zal de prijs van betalende leveringen de pan uitswingen, klinkt het. Sommige Franse banlieus zijn namelijk erg moeilijk bereikbaar, waardoor de leverkosten hoog oplopen. Daarnaast is het mogelijk dat grote buitenlandse e-commercebedrijven toch door de mazen van het net glippen. Grote buitenlandse e-commercebedrijven kunnen hun depots namelijk dichter bij hun klanten vestigen, zodat de kosten beperkt blijven of kunnen meer filialen openen zodat ze onder de 50 miljoen euro omzet blijven en de taks dus niet meer geldig is, aldus LSA.

Of de taks er ook effectief zal komen, valt voorlopig nog af te wachten. Het Assemblée Nationale moet het wetsvoorstel immers nog goedkeuren.