The Coca-Cola Company wil hoogwaardig gerecycleerd PET-materiaal maken uit moeilijk recycleerbaar PET-afval en investeert daarom in het Nederlandse Ioniqa Technologies. Zo wil het de strijd tegen plastic afval flink opdrijven en de doelstellingen van zijn ‘World Without Waste’- programma sneller behalen.

The Coca-Cola Company wil de strijd tegen plastic afval opvoeren en investeert daarom in het Nederlandse Ioniqa Technologies. Dat heeft een eigen recyclingtechnologie ontwikkeld waarmee moeilijk te recycleren afval dat PET bevat, zoals gekleurde flessen, kan worden omgezet in gezuiverde polymeerbouwstenen, die later kunnen worden omgevormd tot PET van hoge kwaliteit. Een belangrijke ontwikkeling die bijdraagt aan de kringloopeconomie voor plastic, aangezien verpakkingen die eerder waren uitgesloten voor bepaalde recyclestromen, zoals gekleurde PET-flesse, nu gerecycleerd kunnen worden tot verpakkingen die geschikt zijn als voedselverpakkingen.

Dankzij deze investering hoopt The Coca-Cola Company om zijn duurzaamheidsplan ‘World Without Waste’ sneller te verwezenlijken. Dat voorziet onder meer om in 2030 enkel nog verpakkingen te gebruiken die van minstens 50% gerecycleerd materiaal gemaakt zijn. 

“Met onze investering in nieuwe en baanbrekende recyclingtechnologieën zetten we een belangrijke stap om de cirkel rond te maken en een kringloopeconomie te creëren voor PET”, vertelt Robert Long, Chief Innovation Officer van The Coca-Cola Company. “We willen blijven investeren in het ontwikkelen van de juiste partnerschappen en initiatieven – zoals met Ioniqa – ter ondersteuning van onze visie van een World Without Waste.”

De technologie van Ioniqa is voorlopig enkel op demonstratieschaal gevalideerd met partners uit de waardeketen. Al wordt er op dit moment wel een fabriek gebouwd in Nederland met een capaciteit van 10.000 ton. Volgens het bedrijf zou die in 2019 operationeel moet zijn. “De oplevering van onze fabriek volgend jaar is een belangrijke stap vooruit als het gaat om het omzetten van moeilijk te recycleren PET-plastic in gerecycled materiaal met een brede toepassing, die de visie van Coca-Cola ondersteunt", verduidelijkt Tonnis Hooghoudt, CEO bij Ioniqa, die benadrukt dat de samenwerking met The Coca-Cola Company opnieuw erkenning betekent voor zijn beslissing om dit unieke recyclageproces op de markt te brengen.