In Frankrijk wordt de voetgangersdrive steeds populairder. Na Auchan, Monoprix, Cora, E.Leclerc en Intermarché stapt nu ook Carrefour mee in het avontuur. De retailer kondigde namelijk de opening aan van zijn eerste zes voetgangersdrives in Parijs.

In Frankrijk zijn de drives een groot succes. Inmiddels telt ons buurland al zo’n 4.000 stuks. Toch heeft de dienst een groot nadeel: zo bevindt een drive zich meestal aan de rand van grote steden, waardoor de dienst minder interessant is voor inwoners van de stad. De laatste maanden hebben verschillende retailers dan ook pogingen ondernomen om een oplossing te zoeken voor dat probleem. Dat deden ze door een nieuw concept te introduceren: de voetgangersdrive. Monoprix introduceerde deze bijzonder dienst voor voetgangers al in 2012, gevolgd door Auchan in 2012, Cora in 2016, en recent E.Leclerc en Intermarché.

Om de boot van de voetgangersdrives niet te missen, opende ook Carrefour enkele dagen geleden zijn eerste drives in Lyon en Saint-Etienne. Daarnaast kondigde de retailer ook de opening aan van 6 nieuwe Parijse voetgangersdrives. Die zullen neerstrijken in  het 11e, 14e, 15e, 17e en 20e arrondissement.

De hypermarkt komt naar de stad

Zoals zijn voorgangers wil Carrefour dankzij deze voetgangersdrives de keuze van de hypermarkten nu ook naar de stad brengen. Met slechts enkele muisklikken op Carrefour.fr kunnen Parijzenaars kiezen uit een gamma van 15.000 referenties (20.000 tegen 2019). Van zodra de bestelling online voltooid is, kan de klant zijn boodschappen de volgende dag te voet ophalen in zijn vaste Carrefour buurtwinkel.

Nieuw platform om bestellingen voor te bereiden

Om de bestellingen voor de voetgangersdrive voor te bereiden, houdt Carrefour een geheim wapen achter de hand: een platform voor de voorbereiding van bestellingen dat op 10 april in Aulnay-Sous-Bois (Seine-Saint-Denis) werd ingehuldigd. Dankzij dat nieuwe platform kan Carrefour niet alleen de kwaliteit van zijn klantenservice verbeteren,  maar kan het ook zijn aanbod vergroten en inzetten op de vermindering van storingen of productvervangingen. Daarnaast kan de retailer het dagelijkse aantal behandelde bestellingen optrekken (3.500 in 2018, 8.000 bestellingen tegen 2019).

Een vijftiental voetgangersdrives in 2018

Tegen het einde van het jaar zou Carrefour in Frankrijk over een vijftiental voetgangersdrives beschikken. Daarnaast breidt de retailer ook zijn conventionele drive-aanbod uit: nog voor het einde van dit jaar staan er namelijk 170 nieuwe drives op de planning. Carrefour wil ook zijn thuisleveringen uitbreiden van 21 steden naar 26 steden. Tegen het einde van 2018 wil de retailer in 15 van die steden leveringen bovendien binnen het uur aan huis bezorgen.