PostNL Belgium nodigde leveranciers en retailers uit de Home Improvement branche uit voor een ochtendlijke officiële Kick-off van de nieuwe entiteit Extra@Home in België.

Op 27 januari waren we dan ook, voorzien van een dikke trui, present in het logistiek centrum voor deze nieuwe service, gelegen in Sint-Niklaas (Industriepark West). Een 40-tal professionals uit de branche werden hartelijk ontvangen in het magazijn zelf, met een uitgebreid ontbijt, door de kersverse Managing Director PostNL België, Rudy Van Rillaer en zijn team. Rudy Van Rillaer is gepokt en gemazeld in de internationale e-commerce en komt na enkele jaren de wereld te hebben rondgezworven “terug thuis”.

Bij een sterke kop koffie vroegen we Rudy naar de plannen van PostNL, meer specifiek met de dienst Extra@Home.

“Wij focussen specifiek op de Home & Garden business”, aldus de MD. “Of zeg maar op alle producten die binnen moeten gedragen worden, of achter in de tuin worden geleverd”. PostNL heeft diverse entiteiten die elk beantwoorden aan specifieke noden: alles wat “gebust” wordt of een klassieke postdienst, grotere en duurdere producten zoals smartphones die via een pakketdienst lopen, waardevolle goederen en farmaceutische producten. Daar komt nu dus een vijfde entiteit bij voor de grote producten zoals wit- en bruingoed, (tuin)meubels, laminaat, enz.

E-commerce staat in de Home Improvement nog in de kinderschoenen en de vraag is dan ook wat de doelstellingen en ambitie van PostNL zijn in België. Marcel Bulle, Finance Director België: “Het klopt dat in deze branche e-commerce nog weinig ontwikkeld is. Maar als ik zie waar we nu staan ten opzichte van 5 jaar terug, zeker wat de ingesteldheid van consumenten betreft, dan kan ik zelfs niet voorspellen hoe ver we in 2020 zullen zijn. E-commerce zal zeker een hoge vlucht nemen.” Rudy Van Rillaer vult aan: “Wij willen bij PostNL de zaken steeds een streepje voor blijven. Onze eerste ambitie is om voor deze grote goederen de distributie te verzorgen, maar op termijn willen we onze klanten ook verder kunnen ontzorgen door ook de voorraad in beheer te nemen. Vandaag mikken wij vooral op elektro-handelaars, tuincentra, lokale meubelzaken en dergelijke.” Met de dienst kunnen consumenten kiezen tussen 1- of 2-mansleveringen, voorbij de “eerste deur” wat in geval van een appartement, de appartementsdeur is en niet de buitendeur en desgevallend ook met installatie. Wat die installatie betreft, gaat het uiteraard over een basisinstallatie zoals het aansluiten van een wasmachine, het monteren van stuur en trappers op een fiets, etc. Gevraagd of er plannen zijn om ook meer complexe installaties te doen, zoals bv de montage van een tuinhuis, antwoordt Rudy Van Rillaer fijntjes: “Vandaag niet, maar bedankt voor de tip”.

Extra@Home is nu al in België actief, door de samenwerking met Intergamma die zo’n twee jaar geleden werd opgestart.

Michel Kindt, Regiomanager E-commerce bij Intergamma kan ons vertellen dat er in een samenwerking met Katoen Natie en Extra@Home een succesverhaal is opgestart, waarbij in Nederland zo’n 35000 SKU’s via internet kunnen besteld en aan huis geleverd worden. Voor België is het momenteel nog “beperkt” tot 8 à 9000 SKU’s.

Als we het gewijzigde consumentengedrag in de Home Improvement sectoren bekijken, en de veranderingen die er op dat vlak nog te verwachten zijn, dan zijn we de mening toegedaan dat de momenteel maar gedeeltelijk gebruikte ruimte wel eens snel uit haar voegen kan barsten.