De gezondheidscrisis heeft waarschijnlijk een nieuwe cliënteel naar de winkels gebracht. Sommige mensen hebben voor een winkel gekozen vanwege hun nabijheid, anderen vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding of de verscheidenheid van het assortiment. Deze nieuwe klanten beter leren kennen is een manier om hun loyaliteit op te bouwen.  

De gezondheidscrisis roept veel vragen op: wie waren de nieuwe consumenten bij de eerste lockdown? Hoe kunt u dat nieuwe cliënteel behouden en ontwikkelen? emnos, een bedrijf dat wereldwijd bekend staat voor zijn expertise in Customer, Data en Distribution Intelligence, helpt u om klantenprofielen beter te begrijpen. Sinds 2003 beheert emnos de gegevens van getrouwheidskaarten van verschillende retailers. Door deze gegevens om te zetten in inzichten helpt emnos retailers en meer dan 100 fabrikanten in Europa om hun marketing- en verkoopbeslissingen te verbeteren, waardoor ze hun verkoop kunnen versnellen. 

Positieve groei in 3/4 van de FMCG-categorieën, dankzij rekruteringen

Het is duidelijk dat de lockdown een sterke impact heeft gehad op de consumptiegewoonten van klanten, die meer naar de winkels zijn getrokken. emnos heeft vastgesteld dat bij een van de grootste Belgische retailers meer dan ¾ van de FMCG-productcategorieën een positieve omzetgroei heeft gekend die opliep tot +125% ten opzichte van 2019. Ook is de groei van 70% van deze categorieën te danken aan de rekrutering van nieuwe klanten in vergelijking met 2019. Daarom is het cruciaal om de profielen en het koopgedrag van deze nieuwe klanten te begrijpen, om hun loyaliteit op te bouwen en verloren klanten zo nodig opnieuw te activeren. 

Een emnos-studie om de werving van nieuwe klanten te analyseren

Het is dan ook in deze bijzondere gezondheidscontext dat emnos een nieuwe studie op de markt brengt (vanaf 4.500 euro) om in te spelen op deze strategische en actuele kwestie betreffende de werving van nieuwe klanten. emnos heeft, bij verschillende projecten die werden uitgevoerd voor verschillende FMCG-merken, een gemiddelde stijging van 76% van het aantal klanten vastgesteld in vergelijking met dezelfde periode in 2019. In die optiek zal emnos u helpen om de profielen van nieuwe klanten die tijdens de eerste lockdown in 2020 werden verworven, te identificeren en te bepalen. emnos zal u ook helpen om te analyseren hoe klanten een jaar later bij u kopen. Het doel is te begrijpen wie de terugkerende kopers zijn (en welke andere producten ze hebben gekocht) en wie de verloren klanten zijn (en wat zij in de plaats hebben gekocht). Dankzij al deze consumenteninzichten kunnen deze verschillende klantendoelgroepen vervolgens geactiveerd worden in samenwerking met uw retailer.

Meer info

Wilt u meer weten? Contacteer ons emnos-team: julien.fillastre@emnos.com en/of fadwa.mennis@emnos.com