De Belgische webwinkels verwachten dit jaar opnieuw een aanzienlijke stijging van de verkoop tijdens de eindejaarsperiode. Volgens BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, zullen ze tijdens die periode naar schatting een omzet van 1 miljard euro boeken. Vooral kleding, voeding en drank, gezondheids- en schoonheidsproducten, en multimedia zijn de populairste productcategorieën.

Om de trends voor de eindejaarsperiode van 2015 te voorspellen, heeft BeCommerce een onderzoek uitgevoerd bij Belgische bedrijven en organisaties die actief zijn in de onlinehandel. Uit de resultaten van deze enquête blijkt dat de onlinehandelaars duidelijk hogere verwachtingen koesteren. Ze voorspellen dat de eindejaarsaankopen goed zullen zijn voor een omzet van bijna 1 miljard euro, wat overeenkomt met 13,95 % van hun totale jaaromzet. Dat is iets meer dan de 12,54% in 2014.

Hoewel de kerstperiode (die loopt van 10 tot 24 december) voor de onlinehandelaars de belangrijkste periode blijft in termen van verkoop (54% van de eindejaarsverkopen, tegenover 31,88% in 2014), verwachten zij dit jaar ook een sterke toename van de verkoop tijdens het weekend tussen ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Die vallen respectievelijk op 27 en 30 november. Tijdens dat weekend verwachten ze 9,36% van de eindejaarsverkopen, tegenover 5,37% vorig jaar.

Ook ‘Boxing Day’ op 26 december zal er volgens de enquête een ‘boost’ zijn van de verkoop (4,1% van de eindejaarsverkopen).

Terreurdreiging

De belangrijkste redenen voor deze verwachte stijging van eindejaarsverkopen zijn volgens BeCommerce: één extra dag, namelijk 27 november (vorig jaar viel Black Friday op 28 november), het koude weer en de grotere bekendheid van de Boxing Day (die dag worden traditioneel kerstgeschenken geschonken aan het personeel).

Maar ook de terreurdreiging in ons land zou kunnen leiden tot een duidelijke omzetgroei. “Het angstige nieuws en de dreigende situatie zorgen ervoor dat vele winkels dicht blijven, zeker in de omgeving Brussel. De dichtblijvende winkels en de klanten, die niet snel naar buiten komen voor hun boodschappen, maken online shoppen nu nog meer een veel gekozen optie”, stelt BeCommerce.

Argumenten

Opvallend is dat het gemak van het webwinkelen bij de consumenten veel hoger scoort dan het prijs of het assortiment. Ze vermelden ‘convenience’ (68,42%) en het ‘vermeiden van de menigte’ (63,15%) als belangrijkste argumenten om te kiezen voor online shoppen. Vervolgens werden ‘minder tijdrovend’ (52,63%) en ‘altijd open en toegankelijk’ (57,89%) als voordelen van e-commerce aangehaald.

Ten slotte werden ‘geld besparen’ (36,84%), ‘minder stress’ (26,31%) en een ‘breder aanbod’ (21,05%) aangegeven als redenen om online schoppen te verkiezen.