De populairste categorie van deze markt, gedragen door A-merken als Ducros en Santa Maria, blijft die van de specerijenmengelingen.

De klassieke specerijen zijn in de retail al een drietal jaar gestaag aan het dalen. De bestverkochte producten zijn muskaatnoot, curry, saffraan en vooral de verschillende soorten pepers, die het zeer goed doen bij de consumenten. Net als drie jaar geleden blijven de kruidenmengelingen aan de top staan. Zo’n ‘passe-partoutpotje’ is dan ook heel praktisch en biedt veel mogelijkheden. De afdeling bestaat bij de retailers traditioneel uit een A-merk met een volledig aanbod, naast een private-labelversie die het assortiment vervolledigt en/of een alternatief biedt voor de consument.

De twee belangrijkste spelers op de Belgische markt zijn Ducros en Santa Maria. “Wat specerijen betreft blijft Ducros het grootste merk. Het wordt gevolgd door Santa Maria, Verstegen en Isfi”, weet Noud Werner, category manager bij McCormick dat Ducros verdeelt. “Laat ons onderstrepen dat ook Knorr een belangrijke speler blijft. Het hangt allemaal af van wat je onder specerijen verstaat.” Verder zijn er de kleinere merken, zoals Oxfam, Market Fresh, Herbamare en La conquête des saveurs.

Er mag wat betreft de specerijen dan geen echte groei zijn, maar zijn er toch segmenten die het beter doen dan andere? Ja, zo blijkt: de kruiden, met tijm, laurier en Provençaalse kruiden op kop, boeken de grootste vooruitgang. Ook het biosegment doet het goed. “Bij McCormick/Ducros ontwikkelen we tegen april 2020 een aanbod van al onze populairste producten onder biovorm”, legt Noud Werner uit. “Naast deze innovatie zullen we ook een aantal nieuwe producten voorstellen in het gamma van de seizoensspecerijen voor schotels, salades en bereidingen voor vegetariërs.” Wie zich een beter idee wil vormen van de categorie kruiden en specerijen, vindt hier een overzicht aan de hand van cijfers afgeleverd door de firma McCormick, die haar onderzoek afsloot in week 40, begin oktober dus.