De markt van de scheerproducten staat niet stil. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en innovaties drijven de markt. Bovendien blijft de baard belangrijk en wordt er meer ingezet op verzorging. Een overzicht van de trends.  

Met het mooie weer dat eindelijk zijn intrede heeft gemaakt, is het nog belangrijker om verzorgd voor de dag te komen. Dat weten ze binnen de categorie scheerproducten maar al te goed. Toch presteerde de categorie niet zo goed de afgelopen tijd. “De scheercategorie is al een aantal jaar aan het dalen”, horen we bij Colruyt. “Corona heeft daar de grootste daling veroorzaakt. We komen nu ook niet op het niveau van voor corona. De grootste dalingen zien wij in de scheermesjes, de verzorgingsproducten voor baard en scheren zijn stabiel.” Volgens marktleider Procter & Gamble (P&G) is België, als het om scheermesjes gaat, een premiummarkt waar een grote meerderheid van de consumenten kiest voor navulbare scheermesjes. “Dit segment vertegenwoordigt meer dan 80% van de totale waarde van de categorie”, stelt Raquel Smolders, corporate communications leader Nederland & België bij P&G, dat onder meer bekend is van de merken Gillette en Gillette Venus. “Hieruit blijkt dat consumenten duurzame producten verkiezen boven wegwerpscheermesjes. Ze kunnen het handvat immers jarenlang bewaren en hoeven enkel de mesjes te vervangen.” Een trend die ook BIC opmerkt. Toch ziet Raquel Smolders de laatste tijd een verandering in het consumptiegedrag: “Onlangs zagen we een zekere daling van het aantal keren dat consumenten mesjes kopen, wat betekent dat ze langer met hun mesjes doen.”