DPD lanceert DPD fresh, een express transportdienst (levering binnen 24 uur) voor zowel professionals als particulieren. Het is geïnspireerd op de dienst die in Frankrijk is ontwikkeld door Chronofresh, dat tot dezelfde groep behoort (La Poste). Een gekoelde oplossing die nieuwe mogelijkheden biedt aan tal van levensmiddelenproducenten en -distributeurs.

"Dit is een dienst die we al een jaar aan het voorbereiden zijn", vertelt Koen Verlaenen, general manager van DPD fresh Belux. "Met de coronacrisis is de vraag naar thuisleveringen geëxplodeerd, dat geldt ook voor voeding. Ons marktonderzoek bevestigde dat consumenten belangstelling hebben voor een dergelijke dienst. Sinds september hebben wij in Brussel een testfase doorlopen. Toen bestreken we de 19 gemeentes en de Brusselse rand. Sinds februari 2021 leveren we nationaal, maar met verschillende frequenties naar gelang van de regio. Sommige zullen elke dag kunnen worden geleverd, andere alleen op dinsdag en vrijdag, of op woensdag en zaterdag. Deze dienst is bedoeld voor zowel professionals als particulieren, en kan worden gebruikt voor de levering van zowel droge levensmiddelen als verse gekoelde of diepgevroren producten.”

De dienst is gevestigd in een nieuw gebouw in Asse-Zellik, waarvan een deel is uitgerust met koel- en diepvriesinstallaties die zijn aangepast aan elke type product en de beperkingen ervan. Droge voeding vereist geen speciale omstandigheden, verse voeding wordt bewaard bij temperaturen tussen 0 en 4°C en alle diepvriesvoeding wordt gekoeld op -18°C. De koudeketen wordt tijdens heel het proces gerespecteerd, van de ophaling bij de producent tot het magazijn en de levering bij de klant, dankzij rolcontainers, isothermische boxen en koelwagens. Alle maatregelen werden bovendien uitvoerig beschreven in een gezondheidscontroleplan (Health Control Plan) dat volledig conform is met de zeer strikte regelgeving van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). 

De start van deze dienst biedt grote mogelijkheden voor een groot aantal producenten, klein of groot, die aan hun professionele of particuliere klanten wensen te leveren. Koen Verlaenen benadrukt de voordelen die DPD fresh hen belooft: klanten hoeven zelf niet te investeren in de aanschaf van koelboxen voor transport, de flexibiliteit is zeer hoog, met verpakkingsvolumes van 1 tot 30 kg. De ervaring van het Franse zusterbedrijf Chronofresh (dat al 5 jaar actief is) is niet alleen nuttig maar ook veelbelovend wat het potentieel van de dienst betreft. In 2019 werd slechts 1,5% van alle voeding in België via onlinekanalen verhandeld. Naar schatting zou dit aandeel kunnen verdubbelen tot 3% tegen 2025 en die raming dateert zelfs van voor de coronacrisis, die e-commerce aanzienlijk versneld heeft.