Prijsafspraken binnen de maritieme sector zouden mee verantwoordelijk zijn voor de exploderende transportkosten en daarmee ook de stijgende voedselprijzen wereldwijd. Autoriteiten in de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika zijn een onderzoek begonnen.

“De dieper liggende reden voor de stijgende transportkosten is de anti-concurrentiële aard van het maritieme vrachtverkeer”, zo schrijft de Amerikaanse senator Elizabeth Warren in een brief, enkele weken nadat president Joe Biden ook al uithaalde naar “maatschappijen die excessieve tarieven” hanteren. Hij verwees daarbij naar de gigantische winsten die de maritieme transporteurs in 2021 wereldwijd maakten: 138 miljard euro, een record. De autoriteiten in de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, het VK en Zuid-Afrika zijn nu begonnen met een onderzoek naar vermoedelijke prijsafspraken. De Europese Unie, waar vier van de vijf grote maritieme transporteurs gevestigd zijn (MSC, Maerks, CMA CGM, Hapag-Lloyd), opent geen onderzoek, hoewel daar wel op aangedrongen werd. De betrokken bedrijven verantwoorden hun fors gestegen tarieven sinds het begin van de pandemie door te verwijzen naar opstoppingen in havens, een tekort aan containers en een onevenwicht tussen vraag en aanbod. Factoren die buiten hun controle vallen, al moet het onderzoek uitmaken of dat zo is. Critici wijzen erop dat de problemen en de stijgende prijzen al ingezet werden voor de pandemie. De exploderende transportkosten zorgen samen met de toegenomen grondstoffenkosten voor een zware druk op de economie en op de voedingssector. Ook voor de oorlog in Oekraïne stegen de transportkosten en de voedingsprijzen.