Wanneer de lente in het land is, worden de meest innoverende producten van het afgelopen jaar bekroond met een INN’award. De INN’awards zijn een initiatief van het B2B-blad Gondola dat zich richt tot de Belgische retail en fast moving consumer goods. Met de INN’awards wil Gondola de inspanningen belonen van al wie innoveert in de sector. De INN’awards zijn geen commercieel initiatief: de inschrijvingen zijn volledig gratis voor de deelnemers.

De jury die oordeelt wie trofee in de wacht sleept bestaat uit het kruim van de sector. Ook dit jaar weer werden de Belgische foodretailers vertegenwoordigd door toppers. De deelnemende merken kregen ter gelegenheid van deze elfde editie voor de eerste keer de kans om hun product zelf te komen verdedigen. Er werd zeer selectief tewerk gegaan. De volledige palmares bevatte slechts 32 producten oftewel 20% van de ingestuurde dossiers.

Wil u de volledige lijst ontdekken van deze 33 laureaten en wat hen onderscheidt? Of meer weten over de jury of de evaluatiemethode? Klik dan hier en download de pdf-versie van de Gondola-special gewijd aan de INN’awards 2016.

 

Hierbij alvast de 10 producten met de hoogst score:

 

TOP 3 - FOOD

1e Prijs: Ten Acre - Popcorn (Blue Pepper)

Een Brits merk met een sterke persoonlijkheid De verpakking ziet er tegelijk bucolisch en psychedelisch uit. Dat de vlag de lading dekt wordt bewezen door deze variant met aardbeien en room van Cousin Penelope, die je meteen herkent aan haar roze jurk. Deze ambachtelijk bereide popcorn bevatten bovendien geen gluten, geen melkderivaten en geen ggo’s. Ze zijn veganistisch, vegetarisch, halal en koosjer.

 

2de Prijs : Dilea - Glace Zero Lactose (Vache Bleue)

Je vindt in onze supermarkten steeds meer producten die een antwoord bieden op allergieën en intoleranties. Zo ontwikkelt het merk Dilea een ruim gamma aan melkproducten zonder lactose. Dit lichte ijs gegarandeerd zonder lactose is goed nieuws voor mensen met een intolerantie.

 

3de Prijs : Dr. Oetker - Pizzaburger

Er was durf voor nodig om dit te proberen: 2 fastfoodklassiekers in één product. De Pizzaburger combineert de smaak van pizza met het gemak van een gerecht dat je verorbert terwijl je het in één hand vasthoudt. Bij Dr. Oetker slaagden ze er in om van het stadium van het idee tot een kant-en-klaar product te komen. Kortom: de Pizzaburgers van het merk zijn niet onopgemerkt voorbijgegaan. De pizzagarnituur zit tussen twee helften van een hamburgerbroodje die je samenbrengt wanneer ze gebakken zijn, en klaar is kees.

 

 

TOP 3 - NEAR FOOD

1e Prijs : Energizer (Pietercil)

Van alle 33 bekroonde producten kreeg deze de meeste stemmen. Energizer is de eerste batterij die deels vervaardigd is uit afgedankte alkalinebatterijen. Bleef nog over de consument ervan te overtuigen dat batterijen die zijn gemaakt uit recyclage wel degelijk de aankoop waard zijn. Missie geslaagd, want de Energizer Eco Advanced-batterijen gaan 80% langer mee dan standaard alkalinebatterijen. Wat de prijs, die ongeveer 10% hoger ligt dan bij de gewone modellen, heel interessant maakt.

    

2de Prijs : Jordan - Easy Reach Flosser (Benckmar)

Het gebruik van flossdraad of borsteltjes is erg ingeburgerd bij mensen die begaan zijn met hun mondhygiëne, en wordt vaak geadviseerd door tandartsen. Maar flossen is vaak noch gemakkelijk noch elegant, vooral achteraan in de mond. Met de Easy Reach Flosser ontwikkelde Jordan een ergonomisch instrument dat het reinigen tussen de tanden een pak gemakkelijker maakt.

 

 

3de Prijs : Vileda - Actifibre

Het gaat hier om een veelzijdig product in microvezel van een nieuwe generatie dat drie functies combineert. De Vileda Actifibre is zeer effectief als het om schoonmaken gaat, zelfs zonder reinigingsmiddelen. Hij bevat een spons die tot 100 ml water absorbeert, zonder te lekken. Ten slotte staat hij garant voor een vlekkeloos resultaat zonder strepen bij het droogwrijven, te vergelijken met een zeemvel.

 

 

Categorie NON FOOD

De winnaar: Moulinex - Cookeo Connect

Cookeo Connect is eerst en vooral een multicooker. Pocheren, braden, stoven, bruinen, koken onder hoge druk, stomen, opwarmen of warm houden: de Cookeo Connect kan het allemaal. Ooit was dit soort van apparaten gereserveerd voor een beperkte kring van professionals of rijkere hobbykoks, maar tegenwoordig kan elke klant profiteren van de veelzijdigheid en expertise ervan om te koken met minder vet en behoud van smaak. Door middel van een speciale applicatie kan je via bluetooth immers je smartphone of tablet met het apparaat verbinden. Hiermee krijg je toegang tot een uitgebreid gamma recepten, dat frequent wordt aangevuld met nieuwe ideeën. Cookeo wijst de weg en neemt het koken voor zijn rekening!

 

 

TOP 3 - PRIVATE LABEL

1ste Prijs : Delhaize - Butcher’s Burgers

 

De jury loofde de inspanning die Delhaize deed om mee te zijn met de culinaire trends die je in de hippe restaurants overal te lande ziet en die aanslaan bij de foodies. Zo’n premiumproduct vertalen naar de retail is niet gemakkelijk. Eerst en vooral is er de sourcing. Delhaize selecteerde vlees van smakelijke rassen: Limousin- en Angus-beef en Iberico-varken. De gourmetburgers zijn grover gemalen dan het standaardproduct, en ook dikker, waardoor ze bij het bakken een krokante korst krijgen en vanbinnen toch smeuïg blijven. Het product is verpakt in zwarte (premiumcode) schaaltjes die voorzien zijn van een specifiek etiket. Wat als je de beste Belgische hamburgers misschien niet op een van de vele trendy adresjes moet gaan zoeken, maar eerder in de supermarkt?

 

2de Prijs : Carrefour - So Fresh

 

Er was maar een haarbreed verschil tussen de eerste en de tweede plaats. De jury was ook bij dit product enthousiast over de ambitie en de wil om mee te gaan met zijn tijd. So Fresh staat voor een breed gamma aan kleine porties ready-to-cookgroenten in zakjes, waarin ook vergeten groenten een belangrijke plaats kregen. Perfect dus voor singles die vroeger vaak alleen maar grote volumes in de rekken vonden maar ook voor wie graag wokt of voor gezinnen waar iedereen zo zijn eigen voorkeur heeft. Alles is mogelijk, en het is zo klaar. De kers op de taart is de voortdurende 2+1-promotie.

 

 

3de Prijs : Delhaize - Shabu-Shabu fondue & Fondue Chinese fondue

De durvers hebben het duidelijk voor het zeggen in de beenhouwerij bij Delhaize. In tegenstelling tot wat het geval was bij de gourmetburgers werd er deze keer niet gewacht op een modefenomeen om de klant uit te nodigen op een trip in de Oriënt Express van de foodies. Het concept: een oosterse fonduekit klaar voor gebruik, waarin niet alleen het vlees zit maar ook alle ingrediënten die daar bijhoren: bouillon, dipsaus, groenten… Genoeg om vier mensen een maaltijd te bieden die afwijkt van wat er elke dag op tafel komt. Enkel beschikbaar tijdens het koude seizoen.