Interview Dirk Depoorter (Spar Retail): “De zelfstandige komt bij Retail Partners op de eerste plaats”
Exclusief
In oktober verhuisde Spar Retail (nu Retail Partners Colruyt Group) zijn distributiecentrum en kantoren naar Mechelen. Niet zomaar een verhuis, maar de apotheose van een jarenlang traject voor Spar. Daardoor vonden wij bij Gondola dat het bedrijf de titel Retailer van het Jaar 2014 verdiende. Directeur-generaal Dirk Depoorter vertelt ons over de transformatie van Spar, de samenwerking met de zelfstandigen en de ambities die ze hebben.
Vanwaar de verhuis?
Vroeger lag het distributiecentrum van Spar Retail in Heist-op-den-Berg, terwijl de hoofdkantoren in Ternat gelegen waren. De connectie tussen hoofdkantoor en distributiecentrum ontbrak door de geografische spreiding. Sales, marketing, aankoop, en de ondersteunende diensten werkten in Ternat, terwijl de logistiek en het distributiecentrum in Heist-op-den-Berg zat. Naar efficiëntie toe niet ideaal. Nu zitten we allemaal samen. Sinds 27 oktober zit iedereen van Spar hier in Mechelen, en je ziet nu al het effect: sales en logistiek bvb lopen gewoon bij elkaar binnen, of de aankopers kunnen onmiddellijk de kwaliteit controleren van de goederen die gereceptioneerd worden. De communicatielijnen zijn gewoonweg veel korter.
Wat ons vooral opvalt is de ambitieuze grootte van de nieuwe gebouwen.
Onze ambitie is om te groeien, en dat was onmogelijk geworden in de verouderde gebouwen in Heist-op-den-Berg. We hadden er zelfs al bijkomende ruimte moeten huren, wat natuurlijk een bijkomende kost met zich meebrengt. In Heist was er 33.000 m2 opslagruimte, hier is dat 50.000 m2. In kubieke meter is het nog meer, want we hebben een hoogbouw opgetrokken. We kunnen onze omzet hier verdubbelen. In totaal is het terrein 98.000 m2 groot, en werken er 760 medewerkers. Maar we zien hier groeipotentieel om naar 800 en meer medewerkers te gaan.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?