Door corona is de consument verwender dan ooit geworden, zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance. En dat heeft gevolgen. “Het gevecht tussen retailers en foodservice zal zich vooral afspelen bij directe consumptie. Al dan niet met de hulp van gespecialiseerde leverdiensten.”

De mondmaskers in supermarkten en restaurants mogen dan al verdwenen zijn, corona heeft zijn stempel gedrukt op foodservice, zegt Gert Laurijssen van marketingconsultancybedrijf Foodservice Alliance, dat zich specialiseert in buitenhuisconsumptie. “De wereld van lekker eten en leuke bediening – hospitality, in één woord – is veel meer één geworden van data en technologie. De impact van de tech-platformen zoals Uber Eats en Deliveroo is enorm en is door corona nog groter geworden. Dat zie je ook aan opmars van dark kitchens, die netjes op de scheidslijn tussen thuis- en buitenhuisconsumptie zitten: het is omzet die ten goede van de buitenhuismarkt, maar thuis of in bedrijven gerealiseerd wordt.”

Retailers en foodservice groeien naar elkaar toe.

Laurijssen: Dat is een hele belangrijke evolutie. Op korte termijn wordt de impact ervan misschien overschat, maar op lange termijn wordt het onderschat. De consument is enorm verwend geworden, hij wordt bediend vanuit zijn luie zetel. Hij bestelt maaltijden of voeding waar en wanneer hij wil. Daar focussen retail en foodservice zich op. Sommige mensen noemen dat het ‘nieuwe normaal’, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. Ik denk eerder dat de markt nooit normaal is.

Maar daar liggen wel de groeimogelijkheden voor retailers en foodservicebedrijven?

Het gevecht tussen foodservice en retail gaat zich in de komende jaren vooral richten op directe consumptie. Het gaat niet om het geplande avondje uit met vrienden, maar om de functionele bestedingen, zoals de lunch op het werk, thuis of onderweg. Daar zitten grote groeikansen. En daar focussen retailers en foodservicebedrijven zich ook steeds meer op, al dan niet met de hulp van leverplatformen als Deliveroo of Uber Eats. Iedereen wil een stukje van die groeimarkt. 

De grote groeikansen zitten bij de functionele bestedingen, zoals de lunch op het werk, thuis of onderweg. 

Gert Laurijssen, Foodservice Alliance

De koopkracht van de gemiddelde consument gaat achteruit. Gaan we naar een markt waarin prijs belangrijker wordt?

Wat de markt van de foodservice betreft, denk ik van niet. We kijken daarvoor graag terug naar de financiële crisis van 2008-2010. In de nasleep van die periode daalde het restaurantbezoek niet, zoals wel verwacht werd. Goedkope restaurants deden het goed, maar hele dure ook. De grote groei zat bij de fast casual formules die toen ontstonden: restaurants zoals Bavet, Balls & Glory en Ellis Gourmet Burger, die een volwaardige restaurantbeleving aanboden tegen een lagere prijs. Onze verwachting is dat we nu hetzelfde gaan zien. Er komt geen rush op goedkopere restaurants. We gaan niet met zijn allen naar de Lunch Garden, om het zo uit te drukken. Het zal wel de fast casual consumptie zijn die groeit. Je ziet onder meer dat soort formules met etnische voeding opduiken. Het grote verschil met de crisis van toen is natuurlijk dat je toen nog geen techplatformen had en online leverdiensten, die nu het grote verschil maken. Een ander groot verschil is dat de economische malaise door de stijgende energie- en grondstofprijzen nu veel meer de middenklasse raakt. Ook dat zal een grote impact hebben op foodservice. We zien nu al de eerste tekenen dat het herstel van foodservice na corona al een beetje overschaduwd wordt door wat er aan het gebeuren is.

In aanloop naar het Verscongres op 28 april publiceert Gondola acht weken lang artikelen rond verse voeding en innovatie. 

Verscongres

Wilt u meer weten over verse voeding? Schrijf u dan snel in voor het Verscongres van Gondola Academy op 28 april! 

Klik hier
Verscongres