Door corona is de consument verwender dan ooit geworden, zegt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance. En dat heeft gevolgen. “Het gevecht tussen retailers en foodservice zal zich vooral afspelen bij directe consumptie. Al dan niet met de hulp van gespecialiseerde leverdiensten.”

De mondmaskers in supermarkten en restaurants mogen dan al verdwenen zijn, corona heeft zijn stempel gedrukt op foodservice, zegt Gert Laurijssen van marketingconsultancybedrijf Foodservice Alliance, dat zich specialiseert in buitenhuisconsumptie. “De wereld van lekker eten en leuke bediening – hospitality, in één woord – is veel meer één geworden van data en technologie. De impact van de tech-platformen zoals Uber Eats en Deliveroo is enorm en is door corona nog groter geworden. Dat zie je ook aan opmars van dark kitchens, die netjes op de scheidslijn tussen thuis- en buitenhuisconsumptie zitten: het is omzet die ten goede van de buitenhuismarkt, maar thuis of in bedrijven gerealiseerd wordt.”

Retailers en foodservice groeien naar elkaar toe.

Laurijssen: Dat is een hele belangrijke evolutie. Op korte termijn wordt de impact ervan misschien overschat, maar op lange termijn wordt het onderschat. De consument is enorm verwend geworden, hij wordt bediend vanuit zijn luie zetel. Hij bestelt maaltijden of voeding waar en wanneer hij wil. Daar focussen retail en foodservice zich op. Sommige mensen noemen dat het ‘nieuwe normaal’, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. Ik denk eerder dat de markt nooit normaal is.

Maar daar liggen wel de groeimogelijkheden voor retailers en foodservicebedrijven?

Het gevecht tussen foodservice en retail gaat zich in de komende jaren vooral richten op directe consumptie. Het gaat niet om het geplande avondje uit met vrienden, maar om de functionele bestedingen, zoals de lunch op het werk, thuis of onderweg. Daar zitten grote groeikansen. En daar focussen retailers en foodservicebedrijven zich ook steeds meer op, al dan niet met de hulp van leverplatformen als Deliveroo of Uber Eats. Iedereen wil een stukje van die groeimarkt.