Volgens de topman van Ahold Delhaize staat zijn bedrijf sterk genoeg in de concurrentiestrijd met Aldi, Lidl en Amazon. Dat zegt hij in een interview met de Financiële Telegraaf.

Ahold Delhaize kon deze week uitpakken met sterke kwartaalcijfers. Hoewel de resultaten in België achterbleven, zette de groep een sterke groei neer in Nederland en Amerika, waar het fusiebedrijf het gros van zijn omzet haalt. Maar het retaillandschap in de VS is erg competitief, en daar waarschijnlijk zal niet meteen veel beterschap in komen. 

Zo opende prijsvechter Lidl enkele maanden geleden zijn eerste winkels op Amerikaanse bodem, wat prompt een tegenreactie uitlokte bij aartsrivaal Aldi. Verwacht wordt dat de tweestrijd tussen de twee Duitse discounters nu ook in de Verenigde Staten zal uitgevochten worden. Dat zal naar verwachtingen nog meer druk zetten op de prijzen, en zo ook gevolgen hebben voor andere spelers op de markt.

Dick Boer (CEO Ahold Delhaize) lijkt daar echter niet van wakker te liggen. “De Duitse discounters? Weet u, wij concurreren al jaren met Walmart, de grootste discounter ter wereld. We zijn wel wat gewend”, zegt hij in een gesprek met De Financiële Telegraaf.

Ook de Amazon-Whole Foods deal, die de retailwereld onlangs op zijn grondvesten deed daveren, lijkt hem niet veel te doen. “Wij doen al veel online met Peapod in de Verenigde Staten. Dat de internetjongens nu naar stenen winkels kijken, betekent dat wij het goed gezien hebben. Wij kunnen de concurrentie aan. En bezorgdienst Amazon Fresh kennen we al.”

De Ahold Delhaize-topman wil net benadrukken dat zijn bedrijf sterk staat in de VS. “Wij zijn nu de sterkste in het oosten. De VS is ook niet echt één land. De oostkust is het enige waar wij naar kijken. We zijn daar sterk en worden nog sterker”, zegt Boer. Daarmee spreekt hij tegen dat Ahold Delhaize zelf een overnamedoel kan worden in Amerika.