Delhaize Group kan uitpakken met verrassend goede cijfers. De retailer zag zijn omzet in het vierde kwartaal stijgen, en ook de jaarcijfers kleuren positief.

De omzet in Q4 kwam uit op 5,34 miljard euro, een stijging van 3% tegen constante wisselkoersen. De dure euro drukte het resultaat wel, want exclusief wisselkoerseffecten bedroeg de omzetgroei nog maar 0,1%.

De jaaromzet voor 2013 bedroeg 21,1 miljard euro, + 0,6 % exclusief wisselkoerseffecten en + 2,6% tegen constante koersen.

De operationele winst voor het afgelopen jaar wordt voorlopig geschat op 770 miljoen euro, wat meer is dan verwacht.

 In België steeg de omzet van Delhaize in Q4 met 2,4%. Delhaize wist de opmars van Albert Heijn en de scherpe prijzenstrategie van Lidl dus beter te weerstaan dan verwacht. “Ondanks de voortdurende concurrentiële marktomstandigheden, boekten onze activiteiten in België sterke eindejaarsverkopen”, klinkt het in een persbericht.

In de VS, waar Delhaize Group het grootste deel van zijn omzet haalt, pakt de retailer uit met een sterke vergelijkbare omzetgroei van 2,8%. Ook dat is veel meer dan verwacht werd, en een opsteker voor Delhaize. Zeker in het licht van de tegenvallende resultaten van concurrent Ahold in Amerika. De herpositionering van de Amerikaanse Food Lion-winkels werpt dus zijn vruchten af.

In Oost-Europa was er een lichte omzetdaling (-0,6%). “In een moeilijk economisch klimaat in Zuidoost-Europa boekten onze activiteiten in Griekenland en Roemenië toch een goede opbrengstengroei, terwijl de resultaten in Servië onder de verwachtingen bleven”, klinkt het.

Voor het komende jaar zegt Frans Muller naar kostenbesparing en vereenvoudiging te streven. “In 2014 zullen we onze inspanningen inzake opbrengstengroei voortzetten door het klantenaanbod verder te verbeteren. Bovendien zullen we ernaar streven om de complexiteit en kosten verder te reduceren, de discipline inzake investeringen te handhaven om uiteindelijk een gezonde vrije kasstroom te blijven genereren”.