Sinds het grote succes van de Millenium-trilogie is niet alleen de Zweedse fictie, maar ook de gastronomie erg in trek. Dat de Zweedse keuken veel meer is dan de bekende "kottbular"-vleesballetjes van Ikea, is al lang geen verrassing  meer. De rijke en gevarieerde keuken wordt dan ook steeds populairder in ons land. Een trend waar Delhaize op inspeelt door 100% Zweedse producten als kaas, gepekelde producten, vis, brood, koekjes en zelfs koffie toe te voegen aan zijn assortiment. Met de Zweedse webshop is Delhaize de eerste winkelketen in België die een gespecialiseerde winkel binnen haar webshop lanceert. 

Om de meest symbolische Zweedse producten en merken te selecteren werkte Delhaize samen met "Try Swedish", het promotieagentschap van de Zweedse gastronomie, en met de Zweedse chef-kok Christer Elfving, die intussen al 15 jaar in ons land woont. "De Zweedse keuken is eenvoudig, overvloedig, staat dicht bij de aarde en de seizoenen en heeft een zeer sterke lokale inslag, zoals vis, vlees, kaas, gepekelde producten, brood, dranken, enz. Ons culinair patrimonium is ruim en waarborgt het respect voor de natuur en het welzijn van het dier om iedereen een zo gezond mogelijke manier van leven te kunnen bieden. Onze keuken hecht veel belang aan de methodes die onze voorouders gebruikten, zoals drogen, roken, pekelen of marineren. Hierbij laten we ons ook inspireren door de culinaire tradities van andere landen", vertelt Elfving. 

Delhaize biedt al langer producten aan uit verschillende wereldkeukens en beseft dat Zweeds producten maar moeilijk te vinden zijn in ons land, terwijl er toch zo'n 20.000 Zweden wonen. Vanaf vandaag kunnen liefhebbers van de Zweedse keuken hun favoriete producten dus online bestellen bij Delhaize en afhalen in een van de 120 verkooppunten. 

1 e-shop, 4 onderverdelingen, 40 producten

Samen met Try Swedish selecteerde Delhaize producten van zeer goede kwaliteit die Zweedse expats in ons land missen maar die tegelijk toegankelijk zijn voor het Belgische publiek. Het assortiment is zeer gevarieerd en gaat van de typische ingrediënten van de 'fika' (een echt Zweeds gebruik dat neerkomt op koffie met gebak onder vrienden of collega's) tot ingrediënten voor eenvoudige, smakelijke gerechten zoals kaas, vis, drank, brood, koeken, enz. De producten worden rechtstreeks vanuit Zweden aangeleverd, zijn gezond, van goede kwaliteit, lokaal geproduceerd. Het assortiment bevat veel bioproducten, glutenvrije producten en allerlei superfoods.

Om de klanten zo goed mogelijk te begeleiden bij het nieuwe assortiment, werd de Zweedse online winkel opgedeeld in 4 onderdelen: fika (versnaperingen), smörgåsbord (brunch), humanskost (te bereiden) en drycker (dranken). Zowel de oorsprong van de producten als de manier waarop ze bereid moeten worden, worden toegelicht. De website biedt ook recepten aan en extra informatie over Zweden.