Delhaize Group zou haar Amerikaanse discountketen Bottom Dollar van de hand willen doen. Dat schrijft het Amerikaanse vakblad Food Trade News.

“De discountketen van Delhaize Amerika heeft blijkbaar genoeg gekregen van de hevige concurrentie en is de verkoop van haar 66 winkels in Pennsylvania, Zuid-New Jersey en Noordoost-Ohio aan het onderzoeken”, schrijven onze Amerikaanse collega’s van Food Trade News.

Verschillende retailers zouden eind juli de kans gekregen hebben om tot 13 augustus te bieden op de Bottom Dollar-locaties.  De Amerikaanse keten Supervalu, maar ook Aldi en Ahold USA worden daarbij als geïnteresseerden genoemd.

Bij Delhaize wil men het gerucht naar goede gewoonte bevestigen noch ontkennen. “Wij reageren nooit op geruchten over speculaties rond overnames of desinvesteringen”, klinkt het.

Een verkoop zou echter in lijn liggen met wat er de laatste maanden bij Delhaize aan de gang is. Frans Muller (CEO Delhaize Group) houdt een grote kuis in de portefeuille van de groep: de minder rendabele merken worden verkocht, en er wordt terug gefocust op kernmarkten.

In de VS werden, voor de komst van Muller,  de ketens Harveys, Sweetbay en Reid’s verkocht en kwam de focus op vlaggenschip Food Lion (1.113 winkels) te liggen. Delhaize heeft ook nog Hannaford (183 winkels) en Bottom Dollar in Amerika, maar analisten verwachtten al dat er nog een merk geschrapt zou worden. Bottom Dollar lijkt de meest logische keuze, omdat het met 66 winkels de kleinste keten is en geen groot succes is.

Bottom Dollar werd in 2004 opgericht door Delhaize, in een poging om haar aanbod in de VS te differentiëren. In 2010 volgde de uitrol, maar Bottom Dollar heeft het moeilijk om op te boksen tegen de concurrentie van discounters als Aldi, PriceRite en Save-A-Lot.