Afgelopen weekend kondigde de overheid de suikertaks op frisdrank aan. Concreet wil dit zeggen dat een één-literfles frisdrank drie eurocent duurder wordt en een blikje 1 cent meer zal kosten. In totaal zal deze maatregel de overheid zo'n 50 miljoen euro opbrengen. De sector reageert hevig op de invoering van de nieuwe taks, voornamelijk omdat ze niet betrokken waren bij het overleg. Op de koopt toe geldt deze suikertaks ook voor light frisdranken en niet-suikerhoudende frisdranken.

 

FIWV

De Belgische federatie voor de water- en frisdrankindustrie reageert hevig op de nieuwe suikertaks: “Een taks specifiek op één ingrediënt, suiker, dat zich bovendien beperkt tot één bepaalde productcategorie, namelijk frisdranken, kan niet beschouwd worden als een maatregel voor de volksgezondheid”, reageert de organisatie. Voor de federatie heeft de nieuwe taks dan ook weinig te maken met de mogelijk gezondheidsrisico's van frisdrank. “Vandaag is frisdrank in België al zo'n 40 procent duurder dan in onze buurlanden. Als dit verschil blijft toenemen, zal dit gevolgen hebben op onze handel, de concurrentiepositie van onze bedrijven en uiteindelijk ook de werkgelegenheid in de sector”.

 

Comeos

Dominique Michel, voorzitter van Comeos, betreurt dat dit besluit werd genomen zonder de sector zelf te betrekken. Comeos dringt er dan ook op aan dat de regering met alle betrokken partijen, de handel- en voedingssector, rond de tafel gaat zitten wanneer de uitbreiding van de gezondheidstaks verder wordt besproken.

 

FEVIA

Ook Fevia bekritiseert de nieuwe belasting. “Na een taks op de verpakkingen, een kilometerbelasting en het statiegeld op blikjes is dit de zoveelste bittere pil die de sector moet slikken. Dit terwijl de sector blijft investeren in nieuwe jobs en innovatie”, aldus de organisatie. Deze belasting bedreigt het concurrentievermogen binnen de sector zonder een echte oplossing te bieden. “We begrijpen dat de overheid een taks shift wil doorvoeren om de volksgezondheid te verbeteren, maar stellen ons ernstige vragen over de manier waarop de regering dit wil bereiken”, zegt Chris Moris, CEO van Fevia. “De voedingsindustrie heeft afgelopen jaar maar liefst 1,3 miljard euro geïnvesteerd in ons land. Daarenboven hebben veel Belgische bedrijven nieuwe investeringen aangekondigd om jobs te creëren, zoals minister De Block deze week bekend maakte. De voedingsindustrie is bereid mee te werken om oplossingen te zoeken, maar dit vergt meer overleg en een visie op lange termijn.”

NSZ

“De suikertaks die de regering invoert op frisdrank is gewoon een belastingverhoging”, reageert Christine Mattheeuws, de voorzitter van NSZ. “Als minister De Block een plan voor de volksgezondheid wil uitwerken, kan ze beter investeren om Belgen aan te zetten een gezondere levensstijl aan te meten”. NSZ vreest dat steeds meer mensen nu naar B-merken gaan grijpen en A-merken links gaan laten liggen. “De suikertaks op frisdrank gaat in de eerste plaats de staatskas goed bijvullen, maar het gedrag van de consument zal niet echt veranderen. Ze gaan A-merken meer links laten liggen en naar de goedkopere varianten grijpen. Veel gaan ze dus niet voelen van de prijsverhoging.”