- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Cru, de premium winkelformule van Colruyt Group, is nog ver van rendabel. De winkelketen zag zijn verlies zelfs verdubbelen in het voorbije boekjaar, schrijft De Tijd.
Cru boekte in het boekjaar 2016 (dat in maart afliep) een omzet van 11,8 miljoen euro, meer dan dubbel zoveel als de 4,8 miljoen euro van boekjaar 2015. Maar ook het operationele verlies nam fors toe: het steeg van 4,4 miljoen euro tot 10 miljoen euro. Dat meldt De Tijd op basis van de resultatenrekening van het bedrijf.
Dat Cru zoveel verlies maakt, is te wijten aan de grote investeringen die de formule het afgelopen jaar deed. Het opende in het vorige boekjaar twee nieuwe winkels, in Gent en Wijnegem. Vooral de expansie en het aannemen van extra personeel kost Cru handenvol geld.
Toch lijkt moederbedrijf Colruyt nog altijd te geloven in het concept. Zo pompte de holding vorig jaar nog 10 miljoen euro in Cru. Nieuwe winkelopeningen komen er echter pas wanneer de formule winstgevend is. Cru telt nu drie winkels, maar Colruyt zou op termijn plaats zien voor een 15-tal vestigingen in ons land.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?