Cornu: een originele naam, die refereert aan de koppige vastberadenheid van enkele Ardense veehouders om de toekomst van hun activiteit én kwaliteit te verzekeren. Hun antwoord op de druk waaronder hun inkomsten steeds meer komen te staan: een merk creëren dat de consument de garantie van traceerbaarheid en onafhankelijkheid biedt. En een partnerschap in het leven roepen, op basis van het model van de korte keten, met handelaars die zelf ook hun steentje willen bijdragen.  

Ochamps, in de provincie Luxemburg. In dit weelderige landschap grazen de kuddes van Nicolas en François Guillaume. Ze maken deel uit van een lange familietraditie die al generaties meegaat. Erfgoed dat beschermd moet worden, zou je kunnen zeggen. Want de dreigingen zijn er wel degelijk: de prijs die ze in 2018 krijgen voor de karkassen van hun koeien of hun jonge stieren komt al niet meer boven de 5 euro. In 2020 duikt die prijs zelfs onder die grens. In die omstandigheden is het voor een veehouder onmogelijk geworden om voor hem en zijn gezin nog in een degelijk bestaan te voorzien. Steeds vaker gooien ze dan ook de handdoek in de ring. Maar, ook al is dit een wrede vaststelling, de broers Guillaume leggen zich hier niet zomaar bij neer. Samen met andere veehouders uit de streek zoals Louis Moniotte, uit Porcheresse, besluiten ze om samen de koe bij de hoorns te vatten en een coöperatie op te richten. Hun missie: een merk op poten zetten om hun vlees te commercialiseren. Een origineel initiatief in de slagerijwereld.