Colruyt Group investeert in de Brusselse start-up Kriket, maker van de eerste Belgische krekelreep. Met de steun van de supermarktgroep wil het bedrijf nieuwe producten ontwikkelen op basis van krekels en die zowel binnen als buiten België verkopen.

Kriket maakt repen op basis van krekelmeel, die momenteel te vinden zijn in verschillende Belgische winkels zoals Bio-Planet, AS Adventure en Aveve. De Brusselse start-up kondigt nu aan dat Colruyt Group een minderheidsparticipatie in het bedrijf neemt, om zijn missie om het eten van krekels mainstream te maken te ondersteunen en kracht bij te zetten.

Kriket wil krekels als hoogwaardige en duurzame eiwitbron op het dagelijks menu in heel Europa krijgen. In de eerste plaats wordt daarbij gedacht aan tussendoortjes, maar ook binnen andere productcategorieën ziet Kriket mogelijkheden om krekels te introduceren in ons dieet. Elk vanuit hun eigen expertise zullen Colruyt Group en Kriket de krachten bundelen om nieuwe krekelproducten te ontwikkelen. Momenteel werkt Kriket bijvoorbeeld aan ontbijtgranen op basis van krekelmeel.

Naast uitbreidingen België wil Kriket zijn producten ook in andere Europese landen. De repen van Kriket zijn al te vinden in Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië. Dankzij een aanpassing van de Europese Novel Food-wetgeving over voeding op basis van insecten zal de afzetmarkt van Kriket binnenkort vergroten van een tiental EU-landen naar heel Europa. 

Krekels, bekend voor hun zachte notensmaak, combineren heel wat gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen. De insecten bevatten bijvoorbeeld twee keer zoveel eiwitten als rundvlees, zijn rijker aan calcium dan melk, en bevatten meer ijzer dan spinazie. Dat de productie van krekels tot 2.000 keer minder water vereist dan rundvlees en dat er daarbij tot 60 keer minder broeikasgassen vrijkomen, maakt het ook een duurzame voedingsbron.