Supermarktketen Colruyt werkt aan een ecolabel dat klanten moet informeren over de ecologische impact van producten. De invoering is wel nog niet voor dit jaar.

 Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij Colruyt Group, gaf op Radio 2 toelichting over de plannen van de supermarktketen. Daarbij ging het ook uitvoerig over de invoering van een ecolabel, die weergeeft wat de ecologische impact is van produten. Volgens Goethaert zijn consumenten steeds meer op zoek naar informatie over de duurzaamheid en de ecologische impact van producten.

"We zijn volop bezig om allerlei middelen uit te proberen en tools te ontwikkelen. Het is echter veel complexer dan de Nutri-Score (die vooral over de voedingswaarde gaat, nvdr) omdat die vertrekt van het product op zich. Om de milieu-impact te meten moet je de ganse keten in kaart te brengen en dat is een moeilijke opdracht." Goethaert verwacht dan ook niet dat de ecoscore reeds in 2020 zal gelanceerd worden, maar mogelijk kunnen de eerste resultaten wel zichtbaar zijn, zegt hij. In Groot-Brittannië ondernam Tesco ook al pogingen om zijn producten te voorzien van een ecoscore. Het bleek een te moeilijke opgave, waardoor het project terug opgeborgen wordt.