Uit het jaarlijks prijzenonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat Colruyt voor de vijfde keer op rij de goedkoopste supermarktketen is. Zowel op vlak van A-merken, discountproducten en gemengde korven betaal je bij Colruyt het minst. Volgens Lidl zijn zij de goedkoopste.

Test-Aankoop bezocht tussen oktober 2012 en januari 2013 in totaal 722 supermarkten groter dan 400m². De studie keek naar de prijzen in drie categorieën, waarvan telkens een pakket producten werd samengesteld: merkartikelen, eersteprijsproducten en huismerken. In totaal werden zo 123.029 prijzen vergeleken.

Merkproducten: Colruyt en Red MarketHier bieden Colruyt en Red Market (Delhaize Group)de laagste prijs voor een korf. Net als vorig jaar, volgt Makro op de voet. Hoewel die 4% duurder is dan Colruyt, ten opzichte van 2% het vorige jaar. Albert Heijn is de nieuwkomer in de top drie. Delhaize, dat vorig jaar nog derde was, zakt naar de vierde plaats. Onderin de rangschikking is Smatch 26% duurder dan Colruyt en Red Market.

Eersteprijsproducten: ColruytOok in de categorie van de eersteprijs- of discountproducten, die doorgaans veel goedkoper zijn dan A-merken, is Colruyt de goedkoopste. En ook hier volgt Red Market op de voet. Leader Price is er in deze rangschikking op vooruit gegaan, wat de keten een gedeelde derde plaats met Okay oplevert. Opnieuw is Smatch de hekkensluiter, met prijzen die 23 % hoger liggen dan bij Colruyt.

Huismerken: Aldi en Lidl onklopbaarIn deze categorie behouden de hard discounters Aldi en Lidl zonder veel moeite hun leidersplaats. Producten zijn er zo'n 30% goedkoper dan bij de nummer drie, Leader Price. De huismerken van de Delhaize groep blijken het duurst.

Een gecombineerde korf: Colruyt, gevolgd door AHOmdat de meeste consumenten in de praktijk een mix van merk-, eersteprijsproducten en huismerken koopt, werd ook een gecombineerde rangschikking opgesteld. Ook hier blijft Colruyt koploper, gevolgd door Albert Heijn (dat vorig jaar nog vijfde was) en Red Market. City Delhaize en Proxi Delhaize werden relatief duurder, maar de hekkensluiters blijven Match en Smatch.

Lidl: 39% goedkoper?Begin deze week meldde Lidl nog naar aanleiding van een GfK-panelonderzoek dat zij 39% goedkoper zouden zijn dan de concurrentie. GfK zelf nuanceert die boodschap echter aan Gondola. Lees het artikel hier.