Colruyt test of het klanten kan aanmoedigen om niet enkel tijdens de drukste momenten te komen winkelen. Met het project 'Winkelen in beweging’ steunt Colruyt het initiatief 'ShopMob’ van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) dat mikt op verbeterde mobiliteit bij het winkelen.

Te veel Vlamingen komen op hetzelfde moment hun boodschappen doen met de wagen, wat zorgt voor files binnen en buiten de supermarkt. Het VIM onderzoekt momenteel samen met o.a. vervoersmaatschappij De Lijn, Comeos, Colruyt en De Fietsersbond hoe ze klanten kunnen aanmoedigen om meer gespreid naar de supermarkt te gaan. En dan nog liefst van al met de fiets of de bus. Het komende jaar worden een reeks concrete voorstellen onderzocht. 

Zo biedt Colruyt in twee Collect&Go-afhaalpunten in het Gentse een korting van 3 euro op de service kosten van 5,50 euro voor wie zijn inkopen afhaalt tijdens de minder drukke uren. Wie naast zijn eigen boodschappen ook de inkopen van een buur, kennis of familielid afhaalt, moet tijdens de testperiode maar één voorbereidingskost betalen in plaats van twee. Daarnaast verspreiden de deelnemende filialen flyers en e-mails met een overzicht van rustige winkelmomenten. Het VIM draagt haar steentje bij door gedurende vijf maanden 150 fietskarretjes ter beschikking te stellen van Colruyt-klanten.