Als het van Colruyt Group afhangt, komt er einde aan de extreme couponing. Daarom zullen klanten vanaf 2 maart nog maximaal 5 dezelfde kortingsbonnen kunnen gebruiken voor een bepaald product. De maatregel geldt in alle Colruyt Group-winkels, meldt Het Laatste Nieuws. 

Extreme couponing, het is een fenomeen dat door de komst van social media steeds meer opduikt. De bekendste groep van consumenten op Facebook die hieraan meedoen zijn de ’Promojagers’, een groep die meer dan 180.000 leden telt. Toch heeft Colruyt Group nu genoeg van al die promojagers die met een hele hoop kortingsbonnen extreme koopjes doen. Daarom voert de groep vanaf 2 maart strengere regels in en zullen klanten van alle Colruyt Group-winkels nog maximaal 5 dezelfde kortingsbonnen kunnen gebruiken voor een specifiek product. 

"Het neemt soms werkelijk extreme vormen aan", vertelt Geert Elen, verantwoordelijk voor het kassaproces bij Colruyt, in Het Laatste Nieuws. "Dé absolute 'bonnenkampioen' van vorig jaar bood er liefst 7.132 tegelijk aan. Geen karretje, maar palétten vaatwas- en wasproducten nam hij mee naar huis."

Door de strengere regels wil Colruyt Group meer duidelijkheid brengen over het aantal toegelaten kortingsbonnen, want tot nu toe verschilde dat van winkel tot winkel. Daarnaast hoopt de keten door het beperken van de bonnen klanten terug te inspireren, want dat doel ging nu vaak verloren. "Met de maatregel willen we zoveel mogelijk klanten van de promo's van onze leveranciers laten genieten”, vervolgt Geert Elen. 

Klanten van Colruyt Group hoeven echter niet ongerust te zijn. Enkel een zeer kleine groep van consumenten (2%) doet aan extreme couponing en is daarmee verantwoordelijk voor een groot deel van de 3 miljoen ingeleverde bonnen. De meeste klanten worden dus niet getroffen door de nieuwe regels en zullen dus geen hinder ondervinden. Volgens Geert Elen blijft er voor iedereen immers een grote hoeveelheid promo’s beschikbaar.