Na de implementatie van het mobiel betalen via de SEQR-app in al zijn fysieke winkels en webshops breidt Colruyt Group de mogelijkheid om met de smartphone te betalen uit tot de apps van KBC/CBC en Bancontact/Mister Cash. Het alternatief wordt vanaf 9 november uitgerold en zal vanaf 13 november beschikbaar zijn in de 400 Colruyt-, Okay-, Bio-Planet- en Dreambaby-winkels. Begin 2016 wordt het ook uitgebreid tot Dreamland en Spar.

Voor Colruyt Group is de uitbreiding van de oplossingen voor mobiel betalen een logisch vervolg op de invoering van de SEQR-app afgelopen voorjaar. "Het gaat erom zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van de voordelen van dit systeem", klinkt het. Sinds de implementatie in alle winkels afgelopen voorjaar kent betalen via smartphone alvast een sterke groei.

"Wij staan op het punt om de mijlpaal van 100.000 transacties te overschrijden, iets meer dan zes maanden na de lancering van het mobiel betalen in onze winkels", zegt Michel Van Mello, verantwoordelijke voor het project bij Colruyt Group. "Dat vertegenwoordigt bijna 16% van alle mobiele transacties op de Belgische markt. Een absoluut succes. We zijn verheugd in KBC/CBC en Bancontact/Mister Cash de ideale partners te hebben gevonden om deze trend te versnellen en onze klanten in staat te stellen hun aankopen op een steeds eenvoudigere en efficiëntere manier te betalen."

KBC- en Bancontact-apps

Om te betalen via de apps van KBC of Bancontact moet je de applicaties uiteraard eerst downloaden in de App Store, de Windows Phone Store of Google Play. Vervolgens moet de klant in de winkel gewoon verbinding maken via het "Colruyt Group Wifi"-netwerk, de QR-code scannen aan de kassa en het bedrag bevestigen met behulp van een pincode. Voor de KBC/CBC-app moet je wel houder zijn van een rekening in een van de twee banken. Voor die van Bancontact/Mister Cash moet je klant zijn van één van de 19 deelnemende banken.

 

“Mobiel betalen nu mogelijk voor anderhalf miljoen gebruikers"

Mobiel betalen heeft de wind in de zeilen. "Op dit moment gebruikt meer dan een half miljoen KBC/CBC-cliënten zijn smartphone voor zijn banktransacties. En dat volume zal alleen maar toenemen", zegt Ivo De Meersman, directeur betalingen en kaarten bij KBC/CBC. "Onze klanten bewijzen hiermee hoe belangrijk het voor hen is geworden om overschrijvingen te kunnen uitvoeren, te kunnen sparen of betalen waar en wanneer ze maar willen, op een snelle en veilige manier. Dankzij onze samenwerking met Colruyt Group kunnen wij aan de KBC-, CBC- en KBC Brussels-klanten een groot netwerk van winkels bieden waar zij hun boodschappen kunnen betalen met hun smartphone. Door ook de mobiele Bancontact/Mister Cash-oplossing te integreren maken KBC/CBC en Colruyt Group mobiel betalen in de winkel mogelijk voor meer dan anderhalf miljoen gebruikers."